VAKSIN SEBAGAI USAHA MERAWAT PENYAKIT
BERJANGKIT
اللهم اكشف عنا البلاء والوباء والبرص
والجنون والجذام ومن سيئ الأسقام
Berkurun lamanya, ahli perubatan
mengadakan bahawa vaksin adalah suatu cecair yang mengandungi antigen bagi
melawan penyakit tertentu. Ia bertujuan untuk meningkatkan daya imunisasi badan
agar mempunyai kekuatan dan ketahanan untuk melawan penyakit berjangkit.
Tidak dinafikan bahawa penyakit itu
sememangnya datang daripada Allah, namun tidak dilupakan di dalam Islam ada
konsep usaha. Vaksin merupakan salah
satu usaha untuk mencegah penyakit yang menular dalam badan kita. Ini tidak lari daripada konsep Islam kerana Islam
memang menyarankan kita menghindari perkara yang membinasakan diri termasuk
penyakit.
Terdapat 2 situasi yang diajar di dalam Islam:
1. Jika belum
terkena penyakit, kita disaran untuk mencegah dan berusaha untuk menghindarkan
diri.
2. Apabila sudah
terkena penyakit, Islam mengajar kita cara untuk mendapatkan rawatan dan
mestilah perkara yang tidak melanggar syarak.
Antara usaha menghindarkan diri daripada sebarang bentuk
penyakit adalah dengan menggunakan vaksin yang tidak bercanggah dengan Islam.
Nabi Muhammad SAW bersabda :
لَا يُورِدَنَّ مُمَرَّضٌ عَلَى مُصَحٍ
Maksud
: Jangan didekatkan yang sakit dengan yang sihat. (HR Al-Imam Buhari)
Hadis
ini menunjukkan penyakit berjangkit ini sememangnya ada, ia berjangkit bukan kerana
ianya sendiri, tetapi adalah kerana izin daripada Allah.
Nabi Muhammad SAW bersabda lagi :
لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءٌ
فَإِذَا أُصِيْبَ دَوَاءُ الدَاءِ بَرَأَ بِإِذْنِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ
Bermaksud : Setiap
penyakit mempunyai penawar, apabila penawar menepati penyakit tersebut, nescaya
akan sembuh dengan izin Allah. (HR Al-Imam Muslim)
Ini menunjukkan tidak semua vaksin boleh diambil. Hal ini
kita dapat simpulkan pada 3 perkara :
- Sekiranya ia diperbuat
daripada bahan halal dan tidak memudaratkn badan, maka ianya boleh
diambil.
- Sekiranya vaksin itu
diperbuat daripada sumber yang halal tetapi boleh memudaratkan : tidak
boleh digunakan.
- Jika ia diperbuat daripada
bahan najis pada asalnya tetapi telah dirawat dengan bahan kimia atau telah dicampur dengan bahan-bahan lain
yang menukarkan daripada namanya ke ciri bahan yang diharuskan
penggunaannya, maka inilah yang dipanggil sebagai proses istihalah (proses
perubahan kepada halal) serta mempunyai kesan-kesan yang bermanfaat :
Vaksin kategori ini tidak syak lagi diharuskan penggunaannya kerana proses
istihalah yang berlaku telah mengubah nama dan sifatnya justeru menjadikan
hukumnya juga berubah, maka ia adalah boleh untuk digunakan.
Dalam situasi yang berlaku sekarang yang melibatkan seluruh
dunia dan bukan di Malaysia sahaja maka kepentingan yang paling utama adalah
untuk melindungi diri daripada penyakit yang berbahaya, iaitu virus Covid-19.
Pada 24 November 2020 yang lalu, Malaysia telah mengumumkan
untuk mengambil bekalan vaksin yang telah menjalani ujian-ujian klinikal untuk
menentukan tahap keselamatan dan keberkesanan vaksin yang sedang dibangunkan.
Jika terdapat kesan sampingan yang teruk, maka vaksin itu tidak akan digunakan di
Malaysia dan hasil kajian tersebut, Malaysia telah membawa masuk beberapa jenis
vaksin antaranya BioNTech (Jerman), Novavax Protein Subunit (US), Sinovac
Inactivated (China) dan banyak lagi.
Akhir kalam, jelaslah disini bahawa vaksin harus diambil bagi
menangani sesuatu penyakit. Suatu kewajiban apabila bertembung maslahah dan
mafsadah, maka hendaklah kita mentahqiqkan yang lebih baik antara dua kebaikan
dan menolak yang lebih jahat daripada dua kejahatan. Justeru, apabila didapati
adanya sebahagian ubat-ubatan yang mempunyai sedikit kesan, maka ia dimaafkan
sekiranya mengandungi maslahah yang lebih banyak.
Kaedah menyebut:
الحاجة العامة تنزل منزلة الضرورة
الخاصة
Maksudnya : Hajat yang
umum setara dengan kedudukan darurat yang khusus.
Rujukan :
1. Hadis
2. Ceramah umum berkaitan
vaksin.
3. Soalan Lazim Mengenai
Vaksin Dan Imunisasi, Kementerian Kesihatan Malaysia & JAKIM.
4.
https://muftiwp.gov.my/artikel/bayan-linnas/1163-bayan-linnas-siri-59-vaksin-sudut-pandang-dari-neraca-fiqh-maqasid-syariah
No comments:
Post a Comment