Thursday, October 27, 2016

Sejarah : Kejatuhan Khilafah Kerajaan Turki Uthmaniyyah




[ SEJARAH KEJATUHAN KHILAFAH KERAJAAN TURKI UTHMANIYYAH ]
Tahun 1924 merupakan antara detik hitam yang paling menyedihkan dalam sejarah Islam. Detik ini bukan sahaja menyaksikan jatuhnya empayar Uthmaniyyah, namun sistem khilafah, juga empayar Islam juga secara keseluruhannya. Peristiwa yang perit ini terjadi gara-gara angkara musuh Allah yang bertopengkan manusia iaitu Mustafa Kamal Atartuk laknatullah. Dia juga adalah orang yang bertanggungjawab dalam merancang kejatuhan khilafah melalui empat teknik rahsia iaitu kaedah hutang, melalui revolusi Arab 191 perjanjian Skyes-Picot dan juga melalui kekalahan Jerman dalam perang Dunia Pertama. Semua faktor ini amat berkait rapat dengan kejatuhan sistem khilafah. Sama ada kita sedar ataupun tidak, semua ini sebuah konspirasi yang terancang. Ini merupakan bukti sentiasa adanya kuasa dan usaha untuk menjatuhkan Islam.

Namun begitu jangan kita lupa, di sebalik peristiwa hitam ini, adanya seorang pemerintah yang benar benar berusaha untuk mempertahankan Islam ketika itu, iaitu khalifah Abdul Hamid II. Pada zaman pemerintahannya, wujud banyak anasir luar yang menekan Turki. Antaranya termasuklah negara Barat, Yahudi, dan Freemasonry. Namun begitu, ternyata aturan dan tekanan yang disusun pihak musuh lebih kuat. Pada tahun 1909, sebuah konspirasi pembunuhan telah dilakukan, dan Sultan Abdul Hamid II telah dituduh sebagai dalang. Akhirnya beliau dijatuhkan dan dilucutkan jawatan seorang khalifah. Peristiwa ini memudahkan lagi rancangan pihak zionis untuk menjatuhkan system Khilafah secara total. Mereka meletakkan satu gambaran yang hebat di mata rakyat untuk menjadi hero – Mustafa Kamal Atartuk.

Begitulah detik runtuhnya Kerajaan Turki Uthmaniyyah, yang memberi kesan kepada keadaan muslim seluruh dunia pada hari ini. Allah menjanjikan kemenangan berpihak kepada Islam di akhir nanti. Namun begitu, adakah kita tergolong dalam orang menjayakan kemenangan Islam pada hari itu. Atau sekadar menjadi penumpang.
Kamal atartuk mengetuai beberapa siri peperangan menjadikan imej Kamal Atartuk semakin bersinar di mata rakyat. Ini memudahkan lagi usaha mereka untuk menjatuhkan kekhalifahan di Turki. Akhirnya, pada detik 3 Mac 1924, jatuhlah system khilafah, menjadikan Umat Islam semakin lemah tanpa pemimpin. Mustafa tidak berhenti sekadar itu. Pelbagai undang undang baru digubal untuk menghilangkan terus imej Islam sebenar di Turki ;sekularisme. Azan ditukar Bahasa Turkin. Tulisan rumi dijadikan tulisan utama. Pemakaian tudung diharamkan. Kalendar hijri ditukar kepada masihi, dan banyak lagi.


DISEDIAKAN OLEH :

UNIT TAFAQUH & THAQAFAH, UNIT PENGETAHUAN DAN BIMBINGAN BADAN KEBAJIKAN PELAJAR JOHOR DI MESIR 2016/2017

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...