Wednesday, December 30, 2015

Malam Cinta Rasul & Ribat Tarbawi

MALAM CINTA RASUL & RIBAT TARBAWI





 24 Disember 2015

 Saban tahun Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir (BKPJM) akan menyambut hari kebesaran Islam. Tanggal 12 Rabiul Awal 1437 Hijrah bersamaan 24 Disember 2015 di bawah Unit Dakwah dan Tarbiah telah mengadakan program “Malam Cinta Rasul” dan “Ribat Tarbawi” bersempena Sambutan Maulidur Rasul.

  Program ini diadakan di Dewan Kutub Sittah  Asrama Pelajar Johor Rabaah. Majlis pada petang itu dimulakan dengan alunan qasidah dan selawat keatas junjungan Rasulullah SAW. Majlis diteruskan dengan solat maghrib secara berjemaah dan berbuka pusa dengan juadah yang disediakan.

Seusai solat maghrib, Ustaz Fathurahman telah mengetuai bacaan yassin untuk disedekahkan kepada arwah ayah seorang mahasiswa Johor yang telah kembali ke Rahmatullah pada hari tersebut. Kemudian majlis diteruskan lagi dengan solat isyak berjemaah serta solat sunat hifzi kali yang ketiga yang telah diimamkan oleh Ustaz Muhammad Nur Syaza dan Ustaz Muhammd Farid.

25 Disember 2015

Hari kedua program diteruskan kembali dengan qiamullail pada jam 4.00 pagi dan solat subuh secara berjemaah. Sebaik sahaja selesai solat, disambung dengan bacaan Hizb Bahar dan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W serta bacaan surah Al-Kahfi . Majlis sambutan diserikan lagi dengan kehadiran pentazkirah jemputan iaitu Ustaz Nasrullah. Beliau menyampaikan tazkirah yang bertajuk ‘Cinta Kepada Nabi’.

Semoga dengan berlansungnya program pada kali ini dapat menjadi pemangkin cinta kita terhadap Rasulullah S.A.W dan sama-sama kita menghidupkan sunnah-sunnahnya dalam amalan seharian kita bersama.




No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...