Saturday, October 3, 2020

TINTA PIMPINAN : UKHUWAH ISLAMIAH MAHABBAH ANTARA MUSLIM


UKHUWAH ISLAMIAH: MAHABBAH ANTARA MUSLIM

Ukhuwah Islamiah merupakan satu aspek yang penting dalam kehidupan seorang muslim. Melalui ukhuwah akan lahirnya rasa mahabbah sesama muslim. Bahkan Rasulullah SAW meletakkan bahawa di antara kayu ukur bagi iman seseorang muslim itu terletak pada kecintaannya terhadap saudara muslimnya yang lain.

Seperti yang telah disabdakan Rasulullah SAW di dalam hadisnya:
عَنْ أَبِيْ حَمْزَةَ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ خَادِمِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ : (لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ ِلأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ) [رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِم]
Dari Abu Hamzah, Anas bin Mâlik Radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda: “Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian hingga ia mencintai untuk saudaranya segala apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri berupa kebaikan.” [HR al-Bukhari dan Muslim]

Sebagai mahasiswa Islam di bumi Anbiya' amatlah perlu bagi kita menjaga ukhuwah sesama kita, kerana dengan terjalinnya ukhuwah sesama kita akan memperkukuhkan lagi kesatuan Islam itu sendiri. Hari ini keadaan umat Islam sendiri berada dalam keadaan yang lemah, bukanlah kerana sikitnya bilangan akan tetapi kerana goyahnya hubungan kesatuan di antara Islam sendiri. 

Jika diteliti sejarah Islam, kita akan dapati bagaimana tentera Badar yang jumlahnya lebih sedikit bebanding jumlah musuh yang ramai, berjaya mengalahkan kaum Musyrikin yang jumlahnya lebih ramai. Bahkan juga Islam pernah menguasai 2/3 daripada dunia suatu ketika dahulu. Sejarah ini tidak akan tercatat melainkan dengan izin Allah SWT dan kukuhnya kesatuan umat Islam pada ketika itu.

Bagi mahasiswa Islam di Mesir Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) merupakan keluarga kedua ketika mana berada di jalan Allah untuk menuntut ilmu ditambah pula bilamana berjauhan dengan ibu bapa. Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) merupakan wadah kesatuan anak Johor yang telah menaungi anak-anak Johor di Mesir sejak tahun 1970 lagi. Antara aspek penting yang ditekankan dalam program-program anjuran BKPJM dan BKAN adalah ukhuwah, kerana ini permulaan kepada tanggungjawab yang lebih besar lagi iaitu membawa kefahaman Islam di Tanah Air.

Semoga kesatuan ini terus berlayar menaungi anak-anak Melayu di perlembahan Nil dan terus berada dalam rahmat Allah SWT.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...