Sunday, September 22, 2019

SEHARI MITT BERSAMA AZHARI

SEHARI MITT BERSAMA AZHARI



PASIR GUDANG, 3 SEPTEMBER 2019 - Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) 18/19 telah menganjurkan sebuah program motivasi bertempat di Maahad Islami At-Tarbiah wa At-Tahfiz (MITT), Pasir Gudang.

Program motivasi yang diberi nama Hari Bersama Mahasiswa Al-Azhar 2019 atau singkatannya HIMMAH ’19 ini dilaksanakan bertujuan menarik minat pelajar-pelajar STAM dan SPM untuk melanjutkan pelajaran di Mesir. Di samping memupuk kesedaran agama yang lebih mendalam, pelajar-pelajar juga didedahkan serba sedikit  berkenaan kehidupan di Mesir.

Pengisi setiap slot terdiri daripada mereka yang berpengalaman dalam perbincangan itu. Pengisian yang pertama disampaikan oleh Ustazah Sanisah binti Morney, mantan Ketua HEWI BKPJM sesi 17/18. Beliau memberi motivasi berkaitan perancangan belajar yang bijak dan cemerlang di alam mahasiswa. Beliau juga menjelaskan adab dan perkara yang sepatutnya dilakukan oleh seorang pelajar bagi mengekalkan momentum dalam suasana pembelajarannya.




Slot seterusnya diisi oleh Ustaz Mohd Ridzuan bin Nazri, mantan YDP BKMIP, beliau membicarakan perihal kesedaran diri dan tanggungjawab. Kejayaan yang dicapai adalah hasil usaha luar biasa yang dilakukan. Beliau mengingatkan para peserta bahawa tiada siapa yang dapat membantu diri ini berjaya kecuali diri sendiri.






Slot terakhir disampaikan dalam bentuk forum yang diuruskan oleh moderator Ustaz Muhd Syakir bin Sahimi dan disampaikan oleh barisan panel Ustaz Ahmad Helmi bin Subahan serta Ustaz Ainuddin bin Abu Jamil. Slot ini membicarakan asal usul Universiti Al-Azhar, sistem kuliah dan suasana kehidupan masyarakat Mesir. Sedikit sebanyak ia Berjaya membuka minda dan menanam semangat baru kepada pelajar-pelajar untuk meneruskan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi khususnya di  Mesir.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...