Monday, June 29, 2015

NGETIH JAUHARI : Kecaknaan Terhadap Isu Semasa

Kaherah, 26 April 2015- Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir BKPJM 14/15  di bawah Unit Kebajikan dan Kemanusiaan telah menganjurkan satu program iaitu ‘Ngetih Jauhari’ yang telah diadakan di Dewan Kuttub Sittah yang melibatkan seluruh  mahasiswa dan mahasiswi BKPJM yang berada di sekitar Kaherah. Antara tujuan program ini dilaksanakan agar menjadikan mahasiswa cakna tentang isu semasa  masa kini seperti isu Rohingya di luar negara serta isu GST yang melanda rakyat Malaysia kini.

     Justeru itu,program ini juga didedahkan dengan pengenalan Rohingya yang telah disampaikan oleh Saudara Helmi bin Norisham.
Antaranya ialah orang Rohingya adalah etnik Muslim yang tinggal di utara negeri Rakhine yang terletak di barat Burma. Kebanyakan populasi Rohingya tertumpu di dua buah badar utara Negeri Rakhine (dulunya dikenal sebagai Arakan). Adapun mengenai isu GST adalah berkaitan dengan harga barang memandangkan asas GST adalah luas. Pedidikan cukai harus diberikan harus diberikan secara berterusan kepada rakyat. Cukai merupakan sumber hasil negara bagi tujuan pembangunan.
  
    Program ini mendapat sambutan yang baik dan menggalakkan dari mahasiswa BKPJM, serta mengharapkan program seperti ini dapat diteruskan pada masa akan datang. Dengan adanya program seperti ini juga dapat menambahkan lagi pengetahuan kita selaku seorang mahasiswa yang berilmu.

     

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...