Wednesday, December 12, 2018

BEKALAN PENDAKWAH AZHARI


DISEDIAKAN OLEH : FATIN FARHANAH BINTI MOHD KHAIR
SETIAUSAHA PROFESIONAL AZHARI (PRO AZHARI) 2019

KAHERAH, 8 DISEMBER 2018 – Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) 18/19 telah menganjurkan sebuah seminar yang berlangsung di Dewan Asrama Pelajar Johor, Hayyu Thamin.

Seminar yang diberi nama Profesional Azhari atau singkatannya Pro Azhari ini dilaksanakan bertujuan membentuk kefahaman Islam yang sebenar dan melengkapkan mahasiswa dan mahasiswi dengan kemahiran softskill serta thaqafah kontemporari.

Pengisi bagi setiap slot terdiri daripada mereka yang berpengalaman dalam bidang tersebut. Pengisi yang pertama ialah Ustaz Abdullah Hussin, Aktivis Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir (KPKM) . Beliau menerangkan bahawa syahadah ialah pintu masuk kepada Islam dan makna syahadah ialah hadir dan ilmu. 

Slot seterusnya disampaikan oleh Ustaz Ahmad Lutfi bin Subahan selaku Setiausaha Agung BKPJM 18/19 dan beliau menekankan keberkesanan sesuatu mesyuarat dijalankan dan membincangkan berkaitan pengendalian mesyuarat dan peranan ahli mesyuarat serta adab-adab bermesyuarat. Pengisi berharap agar peserta dapat mempraktikkan ilmu yang telah diperoleh sebaiknya.

Slot yang terakhir ialah Perubatan Islam dan Gangguan Jin Serta Rawatannya yang disampaikan oleh Ustaz Halim Zakaria bin Yusuf, Aktivis Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) Beliau turut berkongsi tentang amalan-amalan untuk melindungi diri daripada jin dan makhluk halus.

Antara kalam Pengarah Pro Azhari, Ustaz Muhammad Yahya bin Samsul,  beliau mengatakan bahawa “Pro Azhari adalah satu program tarbiah, dan tarbiah membentuk individu secara syumuliah". BKPJM berharap agar program ini memberi manfaat yang besar kepada peserta dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...