PERSPEKTIF ISLAM DALAM MEMPERTAHANKAN HAK
Dalam
Islam kita perlu menjaga dan mempertahankan hak, harta dan maruah kita apabila
ada orang yang cuba mempertikaikan atau menafikan. Harta dan Maruah adalah dua
dari lima perkara keutamaan dalam penjagaan syariah Islam. Tidak hairanlah jika
kita perhatikan tujuan daripada setiap syariah Islam terdapat padanya konsep
menjaga maslahah individu serta
menghilangkan kemudharatan ke atas mereka. Namun apabila hak individu
ataupun kumpulan telah dicerobohi maka disitu menjadi tanggunjawab dan
kewajipan bagi kita untuk bertindak dan mempertahankan hak kita.
APAKAH ITU PENCEROBOHAN?
Menurut perspektif Islam, penceroboh adalah seseorang yang menyerang Muslim
atau seorang zimmi dengan tujuan mencederakan atau memudaratkan, sama ada pada
tubuh, maruah dan harta. (Dr. Mustafa al-Bugha, Ali as-Syirbaji,
al-Fiqh al-Manhaj).
Fiman
Allah S.W.T. yang bermaksud: ‘’Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan
sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya,dalam pada itu
sesiapa yang memaafkan(kejahatan orang) dan berbuat baik(kepadanya),maka
pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan dibei balasan
sebaik-baiknya).Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku
zalim.(Asy Syura: ayat 40)
Allah benci orang yang zalim iaitu mereka yang melakukan kejahatan yang melampau kepada manusia,dan mereka melakukan perbuatan tersebut kepada manusia berlawanan dengan apa yang Allah perintahkan. (Tafsir Tobari)
APAKAH HUKUM MEMPERTAHANKAN DIRI?
Dan di dalam islam, bertindak balas atau mempertahankan diri terhadap kejahatan yang dilakukan adalah perlu dengan kadar kesesuaian, dan ianya salah jika membalasnya secara berlebihan.
Firman
Allah S.W.T. yang bermaksud : “Dan(jika kamu hendak membalas maka)balasan
sesuatu kejahatan ialah kejahatan bersama dengannya”. (Ghafir: Ayat 40)
Dan
Firman Allah lagi ada menyebut “Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan
terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan
yang dilakukannya kepada kamu”(Al Baqarah
: 194)
Ia
adalah berbeza mengikut keadaan. Ada kalanya wajib dan ada kalanya harus,
mengikut keadaan tertentu serta syarat-syarat tertentu.
Hukum
mempertahankan diri dan membalas serangan penceroboh diharuskan adalah kerana
darurat (perkara yang tidak dapat dielakkan). Dan kaedah Feqh ada menyatakan
bahawa darurat hendaklah ditentukan dengan kadarnya yang setimpal (tidak
lebih).
Dan
Firman Allah S.W.T yang bermaksud “Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan),maka
hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah
ditimpakan kepada kamu”. (An Nahl : Ayat
126)
DALIL MEMEPERTAHANKAN DIRI
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud : "Oleh itu, sesiapa yang melakukan pencerobohan (penganiayaan) terhadap kamu, maka balaslah pencerobohannya itu secara seimbang (adil / sesuai) dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu, dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah, sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang bertaqwa". (Surah Al-Baqarah, ayat 194).
Sabda Rasulullah S.A.W: “Bantulah saudaramu yang zalim atau dizalimi”. Para sahabat bertanya, “Ini kami membantunya kerana dizalimi, bagaimana pula membantu orang yang zalim?”. Jawab Baginda S.A.W, “Kamu ambil kekuasaannya (sekat dan halang kezalimannya). (Sahih Bukhari)
KESIMPULAN
Fitrah manusia yang normal menginginkan kehidupan yang aman tenteram dan sejahtera. Setiap orang tidak suka diri, keluarga mahupun hartanya diganggu-gugat atau diceroboh. Islam datang bagi memastikan setiap individu dari segenap sesuatu mendapapat hak masing-masing dengan adil dan saksama.
Firman
Allah “ Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang -orang yang berlaku zalim.
Iaitu orang-orang yang melampaui batas dan yang memulakan kezaliman’’. (Asy Syura:Ayat 40)
Disediakan oleh,
Unit Thaqafah dan Tafaquh,
Unit Pengetahuan dan Bimbingan,
Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) 2015/2016
Unit Thaqafah dan Tafaquh,
Unit Pengetahuan dan Bimbingan,
Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) 2015/2016
No comments:
Post a Comment