Monday, February 1, 2016

Perspektif Islam Dalam Mempertahankan Hak



PERSPEKTIF ISLAM DALAM MEMPERTAHANKAN HAK

Dalam Islam kita perlu menjaga dan mempertahankan hak, harta dan maruah kita apabila ada orang yang cuba mempertikaikan atau menafikan. Harta dan Maruah adalah dua dari lima perkara keutamaan dalam penjagaan syariah Islam. Tidak hairanlah jika kita perhatikan tujuan daripada setiap syariah Islam terdapat padanya konsep menjaga maslahah individu serta  menghilangkan kemudharatan ke atas mereka. Namun apabila hak individu ataupun kumpulan telah dicerobohi maka disitu menjadi tanggunjawab dan kewajipan bagi kita untuk bertindak dan mempertahankan hak kita.

APAKAH ITU PENCEROBOHAN?

Menurut perspektif Islam, penceroboh adalah seseorang yang menyerang Muslim atau seorang zimmi dengan tujuan mencederakan atau memudaratkan, sama ada pada tubuh, maruah dan harta.  (Dr. Mustafa al-Bugha, Ali as-Syirbaji, al-Fiqh al-Manhaj).
Fiman Allah S.W.T. yang bermaksud: ‘’Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya,dalam pada itu sesiapa yang memaafkan(kejahatan orang) dan berbuat baik(kepadanya),maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan dibei balasan sebaik-baiknya).Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim.(Asy Syura: ayat 40)
Allah benci orang yang zalim iaitu mereka yang melakukan kejahatan yang melampau kepada manusia,dan mereka melakukan perbuatan tersebut kepada manusia berlawanan dengan apa yang Allah perintahkan. (Tafsir Tobari)
APAKAH HUKUM MEMPERTAHANKAN DIRI?

Dan di dalam islam, bertindak balas atau mempertahankan diri terhadap kejahatan yang dilakukan adalah perlu dengan kadar kesesuaian, dan ianya salah jika membalasnya secara berlebihan.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud : “Dan(jika kamu hendak membalas maka)balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan bersama dengannya”. (Ghafir: Ayat 40)

Dan Firman Allah lagi ada menyebut “Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu”(Al Baqarah : 194)  

Ia adalah berbeza mengikut keadaan. Ada kalanya wajib dan ada kalanya harus, mengikut keadaan tertentu serta syarat-syarat tertentu.

Hukum mempertahankan diri dan membalas serangan penceroboh diharuskan adalah kerana darurat (perkara yang tidak dapat dielakkan). Dan kaedah Feqh ada menyatakan bahawa darurat hendaklah ditentukan dengan kadarnya yang setimpal (tidak lebih).

Dan Firman Allah S.W.T yang bermaksud “Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan),maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu”. (An Nahl : Ayat 126)

DALIL MEMEPERTAHANKAN DIRI

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud : "Oleh itu, sesiapa yang melakukan pencerobohan (penganiayaan) terhadap kamu, maka balaslah pencerobohannya itu secara seimbang (adil / sesuai) dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu, dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah, sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang bertaqwa". (Surah Al-Baqarah, ayat 194).

Sabda Rasulullah S.A.W: “Bantulah saudaramu yang zalim atau dizalimi”. Para sahabat bertanya, “Ini kami membantunya kerana dizalimi, bagaimana pula membantu orang yang zalim?”. Jawab Baginda S.A.W, “Kamu ambil kekuasaannya (sekat dan halang kezalimannya).  (Sahih Bukhari)

KESIMPULAN

Fitrah manusia yang normal menginginkan kehidupan yang aman tenteram dan sejahtera. Setiap orang tidak suka diri, keluarga mahupun hartanya diganggu-gugat atau diceroboh. Islam datang bagi memastikan setiap individu dari segenap sesuatu mendapapat hak masing-masing dengan adil dan saksama.

Firman Allah “ Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang -orang yang berlaku zalim. Iaitu orang-orang yang melampaui batas dan yang memulakan kezaliman’’. (Asy Syura:Ayat 40)


Disediakan oleh,

Unit Thaqafah dan Tafaquh,
Unit Pengetahuan dan Bimbingan,
Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) 2015/2016


No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...