Thursday, December 14, 2017

MALAM MUNAJAT WASILAH TARBIAH


DISEDIAKAN OLEH : NUR AQILAH BINTI SAZALI
SETIAUSAHA UNIT DAKWAH DAN TARBIAH BKPJM 2017/2018

RABAAH, 7 DISEMBER 2017 - Telah berlangsung Program Malam Munajat Siri 1 anjuran Unit Dakwah dan Tarbiah (BKPJM) 2017/2018 bertempat di Dewan Kutub Sittah, Asrama Pelajar Johor Rabaah. Program berlangsung bermula pukul 5.40 petang sehingga pukul 8 malam.

Program dimulakan dengan bacaan yassin dan tahlil yang dihadiahkan kepada Almarhumah Ustazah Nurul Anisah binti Alham. Almarhumah telah kembali ke rahmatullah pada 6 Disember 2017 dan jenazahnya telah selesai dikebumikan semalam. Program kemudiannya diteruskan dengan solat Isyak secara berjemaah.

Ustaz Muhammad Syahmi bin Ambe, pengerusi majlis kali ini turut memberikan beberapa nasihat ketika mengendalikan majlis tersebut. Kata beliau :

“Pengisytiharan Baitul Maqdis sebagai Ibu Negara Israel merupakan antara musibah besar yang menimpa umat Islam di seluruh dunia.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama memohon kepada Allah agar Dia memberi kemenangan kepada umat Islam dan menjaga persatuan BKPJM kita ini.”

Program diteruskan lagi dengan perlaksanaan solat sunat hajat dan juga solat sunat hifzi yang julung-julung kalinya diadakan pada sesi ini. Berdasarkan info yang telah diterima daripada pihak penganjur, solat sunat hifzi bertujuan untuk meningkatkan daya hafalan individu.


Sebelum program berakhir, Ustaz Muhammad Syahmi bin Ambe yang juga merupakan Ketua Unit Dakwah dan Tarbiah BKPJM sesi 2017/2018 telah mengumumkan tarikh Muzakarah Berkelompok Amali bagi peringkat mahasiswa serta menggalakkan penglibatan daripada seluruh mahasiswa Johor. Program ditangguhkan dengan bacaan tasbih kafarah dan surah Al-Asr.



No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...