Thursday, November 23, 2017

NUQABA’ TUNJANG KESATUAN ISLAM



DISEDIAKAN OLEH : NUR AQILAH BINTI SAZALI
SETIAUSAHA UNIT DAKWAH DAN TARBIAH BKPJM 2017/2018

RABAAH, 9 NOVEMBER 2017 – Ijtima’ Nuqaba' merupakan program yang saban tahun akan diadakan dan dikelolakan oleh Jabatan Fasilitator (JATA) di bawah Unit Dakwah dan Tarbiah, Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir buat para nuqaba' yang dilantik bagi setiap sesi.

Kali ini program Ijtima' Nuqaba' siri pertama untuk sesi 2017/2018 telah berlangsung pada hari Khamis, 9 November 2017 yang lalu. Program ini telah bermula pada jam 3.00 petang sehingga jam 10.00 malam dan bertempat di Dewan Kutub Sittah, Asrama Pelajar Johor Rabaah.

Program yang dimulai dengan upacara perasmian telah dirasmikan oleh Ustaz Mohd Amin bin Sailan, selaku Penasihat BKPJM sesi 2017/2018. Antara isi kandungan ucapan perasmian beliau ialah penekanan berkaitan ciri-ciri dan keistimewaan seseorang yang telah dilantik dan diamanahkan sebagai nuqaba'.

Pengisian diteruskan lagi dengan slot “Pengenalan Muzakarah Berkelompok dan Peranan Nuqaba” daripada wakil Jabatan Fasililtator (JATA) BKPJM sesi 2017/2018.

Pengisian utama yang berbeza bagi sesi kali ini ialah slot Pengucapan Awam yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Amir bin Ghazali, aktivis Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM).Banyak input-input penting dan ilmu berharga yang telah dikongsikan oleh beliau berkaitan teknik pengucapan awam yang merupakan satu keperluan utama yang perlu ada bagi seorang yang bergelar nuqaba.


Menurut kenyataan Ustaz Azrul Bin Raf’aan yang merupakan salah seorang naqib peringkat 3 pada sesi kali ini, "Pengisian dalam program Ijtima’ Nuqaba’ ini sangat bermanfaat buat saya dalam menambah kesedaran berkaitan tanggungjawab seorang naqib dan meningkatkan keyakinan serta potensi diri dalam membawa usrah pada sesi kali ini.”

Turut dibuka sesi cadangan dalam ijtima’ kali ini bagi penambahbaikan perjalanan JATA sesi ini agar berjalan dengan lebih teratur dan lancar. Akhir sekali,  program ini diserikan lagi dengan kata-kata semangat daripada Ustaz Norhalim bin Lokman, selaku Yang di-Pertua BKPJM 2017/2018. Beliau banyak mengingatkan para nuqaba’ berkaitan peranan utama mereka sebagai seorang penerus risalah agama dan gerak kerja dakwah Rasulullah SAW . Beliau mengakhiri ucapannya dengan ucapan terima kasih buat semua para nuqaba' di atas kerjasama dalam menerima tanggungjawab bagi membawa Muzakarah Berkelompok pada sesi kali ini.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...