Thursday, November 23, 2017

ABOU ILA PUSAT TUMPUAN MENJELANG MUSIM SEJUK


DISEDIAKAN OLEH : NURMALA SULAIMAN
SETIAUSAHA UNIT SAMBUTAN DAN REHLAH BKPJM 2017/2018

ABOU ILA, 11 NOVEMBER 2017 : Abou Ila yang terletak di daerah Bulaq, berdekatan kawasan Tahrir dan Ramsis ini menjadi salah satu daya tarikan pengunjung menjelang musim sejuk yang bakal tiba.

Di sepanjang jalan anda akan dapat melihat pelbagai jenis dan rekaan baju musim sejuk dengan tawaran harga yang berbeza- beza mengikut kedai dan diskaun daripada penjual. Berikutan itu, Unit Sambutan dan Rehlah BKPJM 17/18 telah mengambil peluang ini dengan menganjurkan satu program jaulah ke sana sebagai persediaan awal bagi anak-anak Johor di Mesir menghadapi musim sejuk.

Seramai hampir 70 peserta yang terdiri daripada anak-anak Johor telah mengikuti jaulah ke Abou Ila anjuran Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM).


Program dimulakan dengan rombongan di sebelah akhawat bermula pada jam 2.00 petang dan bertempat di Asrama Pelajar Johor (APJ) Rabaah sehingga jam 6.00 petang. Manakala ikhwah berkumpul di Asrama Pelajar Johor (APJ) Thamin pada jam 5.00 petang hingga jam 10.00 malam.

Rombongan akhawat tiba di Abou Ila pada jam 3.00 petang dan terus menuju ke Masjid Abou Ila bagi menunaikan solat fardhu Asar terlebih dahulu dan seterusnya bergerak ke pasar Abou Ila untuk aktiviti membeli-belah.

Unit Wartawan sempat mewawancara salah seorang mahasiswi baru yang turut menyertai rombongan ini, iaitu Ustazah Fitri Kesuma Dewi.

Menurutnya sebagai mahasiswi baru, beliau sangat teruja atas inisiatif yang dilaksanakan BKPJM bagi membantu mereka membeli baju sejuk, memandangkan mereka tiada lagi kemahiran selok belok jalan di Mesir dan ini pertama kalinya mereka merasai musim sejuk di sini. “Terima kasih kepada BKPJM dan semua yang terlibat.”


Dalam program ini juga turut diselitkan , pengisian rohani berkaitan sejarah Abou Ila yang telah disampaikan oleh  Ketua Unit Dokumentasi BKPJM dan ucapan penutup oleh Unit Sambutan dan Rehlah BKPJM 17/18.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...