Thursday, July 13, 2017

MENGORAK JALINAN DAN KEMBARA DI BUMI MESIR


Oleh : Farah Atiqah Binti Abdul Manan

RABAAH, 9 Julai 2017 - Urusetia Sambutan Mahasiswa/wi  Baru (USMB) Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir telah mengadakan sebuah program istimewa untuk mahasiswa/wi 2017 yang diberi nama JALINAN '17. Program tersebut telah diadakan pada 8 Julai 2017 yang  bertempat di Asrama Pelajar Johor Rabaah (APJ 4).

Program ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada mahasiswa/wi baru tentang keadaan dan cara hidup di Mesir dan memberi penjelasan dan bimbingan berkaitan pengajian. Selain itu, program ini juga bertujuan merapatkan hubungan silaturrahim antara mahasiswa/wi Johor di Mesir. Bertepatan dengan tema program ‘Merai, Mewarnai’, program ini dianjurkan bagi menyambut kedatangan mahasiswa/wi baru ke perlembahan Nil ini.

Program JALINAN '17 ini telah dirasmikan oleh En Adam bin Ibrahim selaku Pegawai Atase Pendidikan Negeri Johor Mesir. Dalam ucapannya beliau turut memberi nasihat dalam panduan dan langkah asas keselamatan di Mesir.

Program yang dijalankan ini di muat kan dengan sebanyak  6 slot yang begitu menarik iaitu :
Slot 1 : Al-Azhar : Kiblat Ilmu Dunia
Slot 2 : Penjagaan Kesihatan di Negara 2 Musim
Slot 3 : Hisbah & Panduan Keselamatan
Slot 4 : Ramah Mesra bersama pimpinan BKPJM
Slot 5 : Tazkirah Maghrib - Apa Kewajipan Pemuda Muslim Hari Ini?
Slot 6 : Mari Mengenali Biah Solehah dan Bait Muslim

Program ini juga turut diselitkan dengan GKB berkaitan ‘Taaruf’ bertujuan memberi kesempatan kepada mahasiswa/wi berkenalan antara satu sama lain dengan lebih mendalam sekaligus mengeratkan ukhuwah dalam kalangan mereka di perlembahan Nil ini.

Oleh yang demikian, BKPJM berharap dengan terlaksananya program ini dapat mengukuh kebersamaan dalam kesatuan dan memberi suntikan semangat dalam kalangan mahasiswa/wi baru bagi meneruskan pengajian di Bumi Para Anbiya’ ini.

"Merai, Mewarnai"
“KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN“
“MEMBENTUK GENERASI MITHALI“

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...