Monday, February 27, 2017

WINTER VACATION MENYATUKAN ANAK-ANAK JOHOR DI PERLEBAHAN NIL



KAHERAH,18 Feb- Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir baru-baru ini telah menganjurkan sebuah program mega berbentuk jaulah iaitu Winter Vacation bersempena cuti musim sejuk selepas peperiksaan fasa pertama Universiti Al-Azhar.

Dengan tema Menjejak Sejarah Meribat Ukhuwah, Winter Vacation mensasarkan dua destinasi menarik untuk dilawati anak-anak Johor di Mesir iaitu yang pertama jaulah ke selatan Sinai, Le Tour De Sinai khusus untuk akhawat pada 8 hingga 10 Februari, manakala untuk ikhwah pula jaulah ke Dumyat atau Le Tour De Damietta. Pada isnin,13 Februari.

Seawal pembukaan pendaftaran sehingga ditutup pada 7 Februari, pihak penganjur menerima penyertaan yang sangat menggalakkan dari anak-anak Johor yang tidak mahu ketinggalan melawat tempat-tempat bersejarah dan menarik di bumi Mesir sekaligus menenangkan fikiran selepas penat menghadapi peperiksaan. Lebih 109 orang peserta berjaya dikumpulkan iaitu 48 orang ke Sinai dengan sebuah bas manakala 61 orang peserta jaulah Dumyat menaiki sebuah bas dan sebuah van persiaran.

Ditanya mengenai objektif jaulah Winter Vacation tahun ini, pengarah program Norhalim Lokman berkata, tiga objektif utama yang diharapkan iaitu memperkasakan tautan ukhuwah antara mahasiswa Johor di Mesir, mengambil pengajaran daripada kesan-kesan sejarah selain melawat tempat-tempat menarik di Mesir itu sendiri. “bukan sekadar melancong dan bersuka ria, program jaulah ini juga menjadi medium penyatuan anak-anak Johor di Mesir di bawah naungan BKPJM”, ujarnya lagi.


Ternyata rehlah yang dianjurkan kali ini padat dengan pengisian tempat-tempat menarik yang dillawati.Antaranya Gunung Tursina,makam Nabi Harun dan Nabi Salleh,pantai Dumyat,Rass El Bar dan banyak lagi di samping aktiviti menarik seperti ATV,snorkeling,berkuda,sukan rakyat dan sebagainya.Gelagat para peserta serta kerjasama yang diberikan turut menyerikan dan menambah meriah kedua-dua rehlah.Para peserta dilihat berpuas hati dengan perjalanan program dari kedua-dua jaulah dan mengharapkan supaya diadakan jaulah seperti ini dan pada masa akan datang.-Wartawan BKPJM-

“ KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN “
“ MEMBENTUK GENERASI MITHALI “

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...