Tuesday, January 17, 2017

KRONOLOGI SEJARAH HITAM PEJABAT BKPJM DIPECAH MASUK



18 November 2015 (RABU)
- YDP bersama SUA Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir (BKPJM) bertemu En. Khairi Bin Jalalluddin bagi membincangkan beberapa masalah yang berlaku di kalangan anak Johor.
- Di akhir pertemuan, En. Khairi Bin Jalalluddin memberi memo berkaitan arahan pengosongan pejabat BKPJM di Asrama Pelajar Johor Hayyu Thamin (APJ8) dan Kedai Al-Jauhar di Asrama Pelajar Johor Rabaah (APJ4). Memo tersebut dikeluarkan TANPA sebarang perbincangan diantara kedua-dua pihak.
- En. Khairi Bin Jalalluddin menyebarkan memo tersebut kepada umum melalui media.
21 November 2015 (SABTU)
- Rentetan memo yang tersebar, YDP BKPJM mengeluarkan kenyataan bagi menerangkan isu yang berlaku.
 - YDP BKPJM menyatakan bahawa memo yang di keluarkan oleh pihak pegawai tidak mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak. Hal ini kerana TIADA sebarang perbincangan lumat diadakan sehingga menatijahkan keputusan sebagaimana yang tertulis dalam memo tersebut.
23 November 2015 (ISNIN)
- BKPJM sekali lagi mengadakan pertemuan bersama Pegawai Atase Pendidikan Negeri Johor yang diwakili oleh YDP, SUA dan Mantan YDP BKPJM sesi 2014/2015.
- Pertemuan diadakan bagi menghantar surat bantahan dan membincangkan semula masalah berkaitan memo yang dikeluarkan.
- Namun TIADA sebarang keputusan yang dicapai melalui pertemuan tersebut.
27 November 2015 (JUMAAT)
- Penerangan isu Johor di Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) Selangor.
3 Disember 2015 (KHAMIS)
- Penerangan isu Johor di BKAN Kelantan dan BKAN Perak.
21 Disember 2015 (ISNIN)
- Penerangan isu Johor di BKAN Terengganu.
***Sepanjang tempoh ini, pihak BKPJM tidak menerima sebarang maklum balas mahupun panggilan perbincangan berkaitan memo tersebut. Oleh itu, AJKT BKPJM bersepakat untuk terus mempertahankan hak Pejabat Rasmi BKPJM di APJ8 berdasarkan sejarah serta bukti kewujudan BKPJM menguruskan APJ dan kebajikan anak-anak Johor di Mesir yang telah bertapak sejak tahun 1970 di bumi Mesir ini. Hal ini mendapat sokongan dan dokongan ramai yang terdiri dari pelbagai pihak.
18 Januari 2016 (ISNIN)
Sekitar Jam 9.00 - 11.00 pagi
- Pejabat Rasmi BKPJM yang bertempat di APJ8 telah dipecah masuk oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
 - Kesemua aset dan barang hak milik BKPJM telah dipunggah keluar daripada pejabat rasmi dan dihantar ke APJ4 tanpa sebarang pemakluman kepada YDP BKPJM.
12.30 pagi
- Seorang penghuni APJ8 memaklumkan kejadian tersebut kepada salah seorang AJKT BKPJM.
- Setelah mendapat makluman, AJKT tersebut segera memaklumkan perkara berkenaan kepada YDP BKPJM dan terus bergerak menuju ke tempat kejadian.
 - Malangnya ketika tiba disana, proses pengeluaran aset milik BKPJM telah pun selesai dan pintu dewan APJ8 telah ditutup dan dikunci oleh pihak Pegawai Atase Pendidikan Negeri Johor.
- Kesemua aset tersebut dipindahkan dan diletakkan di luar APJ4 oleh pihak yang tidak bertanggungjawab berkenaan.
- Pada masa yang sama, setelah menerima laporan kejadian berkenaan, Penasihat BKPJM, Ustaz Mohd Helmi bin Nor Isham berusaha menghubungi Encik Khairi Bin Jalaluddin setelah panggilan daripada YDP BKPJM tidak dijawab. Panggilan tersebut dijawab dan Encik Khairi mengakui bahawa beliau bertanggungjawab mengarahkan tindakan tersebut.
1.00 petang
 - Orang ramai yang terdiri daripada para pendokong dan penyokong BKPJM mula bergerak dan memenuhi ruang APJ4 bagi melihat sendiri dan mendapatkan maklumat berkaitan kejadian yang berlaku.
1.30 petang
- Wakil BKPJM segera menemui Penolong Pegawai Atase Pendidikan Negeri Johor, Ustaz Adam Bin Ibrahim bagi mendapatkan penjelasan berkenaan kejadian. - Beliau meminta agar perkara ini dirujuk terus kepada Encik Khairi Bin Jalalluddin.
- Setelah gagal mendapatkan penjelasan, wakil BKPJM memohon kebenaran daripada Ustaz Adam Bin Ibrahim untuk meletakkan aset-aset BKPJM berkenaan di dalam APJ4. Alhamdulillah, permohonan tersebut diluluskan oleh Ustaz Adam Bin Ibrahim.
 - Setelah dikenal pasti, terdapat beberapa kerosakan pada aset milik BKPJM selepas proses perpindahan yang dilakukan oleh warga Arab yang diupah. Malah terdapat juga beberapa aset BKPJM yang hilang.
3.00 petang
 - Orang ramai telah memenuhi perkarangan APJ4.
- Pimpinan BKPJM telah mengumpulkan semua hadirin yang hadir bagi memaklumkan kejadian berkenaan dan meminta agar semua ahli bertenang dan memberikan kepercayaan penuh kepada pimpinan BKPJM bagi menyelesaikan isu yang berlaku.
3.51 petang
- Kenyataan YDP BKPJM dikeluarkan bagi memaklumkan kejadian yang berlaku dan menyeru ahli untuk bertenang serta menyerahkan kepercayaan kepada pimpinan BKPJM bagi menyelesaikan masalah yang berlaku.
 - YDP BKPJM juga meminta ahli untuk bersama bermunajat bagi memohon bantuan daripada Allah S.W.T.
5.30 malam
- BKPJM telah mengadakan Munajat Perdana dan penerangan isu pecah masuk pejabat BKPJM kepada mahasiswa/wi Malaysia di bumi Mesir. Majlis ini diadakan di APJ4.
- YDP BKPJM masih gagal menghubungi En. Khairi Bin Jalalluddin bagi mendapatkan penjelasan.
- BKPJM berjaya mengumpulkan sebanyak 288 tandatangan hadirin yang hadir menyatakan bantahan terhadap tindakan En. Khairi Bin Jalalluddin semasa majlis penerangan isu tersebut.
19 JANUARI 2016 (SELASA)
9.00 pagi
- BKPJM merupakan badan yang bernaung di bawah Kedutaan Besar Malaysia Ke Republik Arab Mesir. Oleh itu, Setiausaha Agung BKPJM, Ustaz Ahmad Helmi Bin Subhan menghubungi TYT Duta untuk membuat aduan serta melaporkan permasalahan yang berlaku.
-SUA BKPJM juga memohon untuk membuat perjumpaan pada 20 atau 21 Januari 2016 bersama TYT Duta bagi membincangkan perkara yang telah berlaku.
- Namun permohonan tersebut gagal, kerana TYT Duta terlibat dengan urusan lain pada tarikh tersebut.
2.30 petang
 - YDP BKPJM sekali lagi menghubungi TYT Duta bagi menyatakan hasrat untuk mengadakan pertemuan agar masalah ini dapat di selesaikan secepat mungkin.
 - TYT Duta bersetuju untuk mengadakan pertemuan, akan tetapi YDP di minta untuk menghubungi ASP Hashim bagi menetapkan tarikh.
5.30 malam
- Munajat BKPJM di teruskan lagi bagi hari yang kedua (Solat Sunat Hajat, bacaan Hizib Bahar dan bacaan Yassin).
6.00 malam
- ASP Hashim menghubungi YDP BKPJM dan memaklumkan bahawa Encik Khairi Bin Jalalluddin akan memulangkan peti besi dan aset BKPJM yang diambil.
- ASP Hashim juga memaklumkan bahawa TYT Duta bersedia untuk bertemu dengan pihak BKPJM.
8.00 malam
- YDP BKPJM bersama penasihat BKPJM, Ustaz Mohd Helmi bin Nor Isham dan beberapa AJKT BKPJM bergerak ke APJ8 untuk bertemu dengan En. Khairi Bin Jalaluddin bagi mendapatkan semula peti besi serta aset BKPJM yang diambil.
9.00 malam
 - Dalam pertemuan tersebut, YDP BKPJM dan penasihat BKPJM cuba mendapatkan penjelasan daripada En. Khairi Bin Jalalluddin tetapi gagal. Sebaliknya beliau hanya berdiam diri dan menyatakan bahawa sebarang penjelasan akan diberikan semasa pertemuan bersama TYT Duta.
 - Peti besi dan barang-barang yang di simpan di Pejabat Atase Pendidkan Negeri Johor di APJ8 dikembalikan semula kepada BKPJM dan terus dibawa pulang ke APJ4.
20 JANUARI 2016 (RABU)
Jam 8.13 pagi
 - BKPJM melancarkan “Kempen Munajat Selamatkan BKPJM” melalui Ustaz Fathurrahman bin Mohd Saleh selaku Ketua Unit Dakwah dan Tarbiah BKPJM.
2.23 petang
- BKPJM mengeluarkan “Kenyataan Kerugian BKPJM Akibat Salah Laku Pihak Yang Tidak Bertanggungjawab” melalui Bendahari BKPJM, Ustaz Muhammad Syaker Naim Bin Aris.
 - Taksiran awal kerugian BKPJM dianggarkan sekitar LE 3000.
 - BKPJM juga menyeru kepada pihak berkenaan agar bertanggungjawab.
5.30 malam
 - “Kempen Munajat Selamatkan BKPJM” diteruskan lagi bagi hari yang ke 3.
 - Penyokong BKPJM dari negeri lain turut hadir bersama bermunajat di APJ4.
8.58 malam
- YDP BKPJM menghubungi ASP Hashim bagi menetapkan tarikh dan waktu pertemuan dengan TYT Duta.
 - Tarikh yang dicadangkan adalah pada 26 atau 27 Januari 2016.
11.33 malam
- Kenyataan ke dua daripada YDP BKPJM dikeluarkan.
- Isi kandungan kenyataan :
1. Menasihati semua agar tidak bertindak melulu dan menjaga adab serta tatasusila selaku mahasiswa Islam.
2. Makluman kepada semua berkenaan pertemuan YDP BKPJM bersama En. Khairi Bin Jalalluddin bagi mendapatkan semula aset BKPJM yang diambil.
3. Makluman kepada ahli berkaitan kerjasama baik pihak kedutaan bagi menyelesaikan masalah ini. BKPJM juga mengharapkan tindakan segera dan professional oleh pihak kedutaan.
4. Penghargaan buat semua penyokong dan pendokong BKPJM yang bersama bersatu memelihara kesatuan ini.
21 Januari 2016 (KHAMIS)
5.30 malam
- “Kempen Munajat Selamatkan BKPJM” diteruskan lagi bagi hari yang ke 4.
- Penyokong BKPJM dari negeri lain masih turut hadir bersama bermunajat di APJ4.
8.06 malam
- ASP Hashim memaklumkan perubahan tarikh pertemuan TYT Duta bersama BKPJM kepada 28 Januari 2016.
22 Januari 2016 (JUMAAT)
5.30 malam
- “Kempen Munajat Selamatkan BKPJM” diteruskan lagi bagi hari yang ke 5.
- Penyokong BKPJM dari negeri lain masih turut hadir bersama bermunajat di APJ4.
23 Januari 2016 (SABTU)
5.30 malam
- “Kempen Munajat Selamatkan BKPJM” diteruskan lagi bagi hari yang ke 6.
 - Penyokong BKPJM dari negeri lain masih turut hadir bersama bermunajat di APJ4.
24 Januari 2016 (AHAD)
2.57 petang
- YDP BKPJM menghubungi ASP Hashim bagi mendapatkan butiran pertemuan bersama TYT Duta.
- ASP Hashim memaklumkan butiran pertemuan tersebut iaitu pada 28 Januari 2016 jam 2.40 petang bertempat di Bangunan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah.
5.30 malam
- “Kempen Munajat Selamatkan BKPJM” diteruskan lagi bagi hari yang ke 7.
 - Penyokong BKPJM dari negeri lain masih turut hadir bersama bermunajat di APJ4.
25 Januari 2016 (ISNIN)
8.03 pagi
- Satu kenyataan dari BKPJM berkaitan “ KRONOLOGI SEJARAH HITAM “PECAH MASUK PEJABAT BKPJM” OLEH PIHAK YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB “ yang dikeluarkan oleh Lajnah Penerangan dan Penerbitan BKPJM
26 Januari 2016 (SELASA)
11.04 pagi
- Penerangan isu pecah masuk pejabat di muhafazah, Mansurah.
28 Januari 2016 (KHAMIS)
2.00 petang
- Barisan pimpinan AJKT dan Hewi mula bergerak ke Muhandisin untuk bertemu dengan TYT Duta.
6.30 malam
- Selesai pertemuan bersama TYT Duta di Kedutaan Besar Malaysia Kaherah.
29 Januari 2016 (JUMAAT)
3.00 petang
- Satu kenyataan Rasmi YDP BKPJM menyatakan “ PENGISTIHARAN : BKPJM MENGEMBALIKAN SEMULA HAK PEJABAT RASMI BKPJM KE ASRAMA PELAJAR JOHOR HAYYU THAMIN “.
4.18 petang
- Satu wallpaper “ MUNAJAT PERDANA & PENERANGAN ISU BKPJM “ telah dikeluarkan oleh Lajnah Penerangan dan Penerbitan BKPJM.
5.00 petang
- Semua barang selamat dimasukkan ke dalam pejabat BKPJM
7.36 malam
- Sesi penerangan isu BKPJM di Asrama Pelajar Johor Hayyu Thamin yang disampaikan oleh Setiausaha Agung BKPJM, Ustaz Ahmad Helmi bin Subahan.
1 Februari 2016 ( ISNIN )
8.00 pagi 
 - Satu kenyataan YDP “ Perpindahan Semula Barang dan Aset BKPJM ke Asrama Pelajar Johor Rabaah “
9.00 pagi
 - Barang dan aset BKPJM dipindahkan ke APJ 4
11.00 pagi
 - Selesai perpindahan barang dan aset BKPJM di APJ 4
25 Februari 2016
2.27 petang
 - Serahan Memorandum Bantahan kepada Prof. Madya Dr Mohd Radhi bin Ibrahim di Mohandisin, Kaherah.

“KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN “

“MEMBENTUK GENERASI MITHALI”

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...