Thursday, December 8, 2016

JALAN 1.0 Meribat Romantika Kekeluargaan



Kaherah, 28 November 2016 - Unit Bait Muslim (UBM) BKPJM dengan jayanya telah menganjurkan Jaulah Tarbawi Bait Muslim BKPJM (JALAN 1.0) pada hari Sabtu, 19 November 2016 yang lalu. Matlamat utama JALAN 1.0 ini antaranya adalah mengukuhkan Ukhuwah Islamiah di kalangan Para Mutazawwijin Johor di Mesir. Sebanyak 9 pasangan mutazawwijin daripada Kaherah hadir menjayakan JALAN 1.0.

Program dimulakan dengan slot perasmian yang bertempat di Rumah Ustaz Muhamad Zulhilmie bin Omar. Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Yang di-Pertua BKPJM, Ustaz Muhammad Arif bin Hamzah. Seterusnya, peserta terus menuju ke Asfour, Shoubra Khimah sebagai destinasi pertama jaulah. Terdapat pelbagai produk daripada kristal yang dihasilkan di sana seperti lampu meja, lampu dinding, perhiasan rumah, dan perhiasan peribadi. Betapa indahnya ciptaan Allah SWT, daripada pasir yg berdebu dapat menghasilkan batu kristal yang cantik dan indah begemerlapan.

Kemudiannya, setelah selesai menunaikan solat fardu Zohor di Masjid Khazandarah peserta jaulah telah berpeluang untuk bertemu dengan Syeikh Muhammad Nur Masjid Tauhid bagi mendapatkan nasihat dan kalam tazkirah daripada beliau. Syeikh mengingatkan kepada peserta jaulah petikan petikan ayat Allah SWT daripada Surah Luqman ayat 12 hingga 19. Beliau mengingatkan kepada peserta agar meneguhkan taqwa kepada Allah SWT di samping membentuk akhlak mulia di dalam diri dan keluarga. Beliau juga menyebutkan bahawa sikap anak-anak lahir adalah celupan daripada sikap ibu bapanya sendiri. Bak kata peribahasa Melayu, "bagaimana acuan, begitulah kuihnya".

Peserta jaulah seterusnya menuju ke Rumah Ustaz Yassaruddin bin Samsul bagi menikmati juadah makan tengahari dan istirehat. Peserta jaulah disajikan lagi dengan santapan rohani melalui Kisah Keluarga Yaaser yang disampaikan oleh Ustaz Yassaruddin bin Samsul. Menurut sejarah, keluarga Yaaser antara sahabat Nabi SAW yang menerima ujian berat dek kerana keislaman mereka. Pada sekitar jam 7 malam, semua peserta jaulah selamat kembali ke Kaherah. Semoga JALAN 1.0 kali ini dapat mencapai objektifnya dan memberikan manfaat kepada ummah hendaknya. -UBM BKPJM Disediakan Oleh : Unit Wartawan, Lajnah penerangan dan penerbitan BKPJM Sesi 16/17

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...