Friday, December 16, 2016

BERITA HEWI : JAULAH SEKITAR TAMAN-TAMAN SYURGA PARA AULIYA’



Disediakan Oleh : Ustazah Solihah Binti Rosli
(Unit Sambutan dan Rehlah,Lajnah Kebudayaan,Kesenian dan Sukan HEWI BKPJM 2016/2017)

KAHERAH, 14 DISEMBER 2016 – Unit Sambutan Dan Rehlah HEWI BKPJM 2016/2017 telah menganjurkan Jaulah Maqam Di Sekitar Kaherah pada hari Ahad, 11 Disember 2016 yang lalu dengan jayanya. Peserta yang turut serta bersama adalah seramai 37 orang siswi beserta 2 orang musyrif siswa.

Jaulah makam di sekitar Kaherah ini diadakan bersempena imtihan yang bakal menjelang tiba yang bertujuan untuk meneroka bumi Musa A.S dan bumi para Auliya’ ini.Di samping itu, jaulah ini bertujuan untuk mengeratkan ukhuwah antara ahli BKPJM serta menghayati ibrah dan sirah para auliya’ terdahulu. Selain itu, ahli dapat memahami perjuangan para salafussoleh terutamanya kesungguhan para ulama’ dalam menuntut ilmu dan sekaligus mengingatkan kita bahawa kematian itu pasti dan hampir.

Perjalanan kami mengambil masa kira-kira 12 jam bermula pada jam 8.15 pagi dan tiba semula di APJ4 pada jam 8 malam.Makam pertama yang kami lawati adalah makam Syeikh Soleh Al-Jaafari dan perjalanan terakhir kami di Jabal Muqattam.Sebanyak 38 buah makam yang telah kami lawati, dan di setiap makam yang kami singgah telah diberi penerangan secara ringkas oleh Ustazah Hanisah Bin Abd Rani Dan Ustazah Siti Norfatihah Binti Mohamad Anuar.

Semua peserta dilihat puas dengan pengisian jaulah yang dianjurkan pada kali ini dan dilihat semakin bersemangat setelah mengetahui sejarah berkenaan kembara ilmu para Ulama’ terdahulu di perlembahan Nil ini.Semoga jaulah kali ini dapat memberi sedikit sebanyak manfaat buat peserta yang turut serta dalam menjayakannya. 

" MEMBENTUK GENERASI MITHALI "

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...