Sunday, February 28, 2016

Jaulah J-GEGAR 16 Medan Ikatan Ukhuwah Anak-Anak Johor.


Kaherah, 15 FEBRUARI 2016– Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir sesi 2015/2016 telah mengadakan Jaulah Sinai bagi ikhwah dan Jaulah Dumyat bagi akhawat di bawah program mega Johorean Grand Gathering (J-GEGAR’16) dengan bertemakan “Together We Are An Ocean”,
Objektif  program ini dilaksanakan adalah untuk memperkasakan tautan ukhuwah Islamiah antara anak-anak Johor daripada pengajian Islam mahupun sains kesihatan. Dan menyemarakkan slogan “Setia Bersamamu BKPJM”. Di samping itu dapat memanfaatkan masa dengan aktiviti yang berfaedah serta dapat mengambil pengajaran dan ibrah dari sirah Nabi Musa.
Jaulah ini mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada seluruh anak Johor yang berada di Mesir. Seramai 38 orang peserta ikhwah yang menyertai jaulah ke Sinai dan 48 orang peserta akhawat, turut disertai 4 pasangan mutazawwijin ke Dumyat.
Rombongan ke Sinai dan Dumyat bertolak seawal jam 3.00 pagi seusai melaksanakan qiamulail dan Solat Sunat Musafir. Perjalanan ke Dumyat mengambil masa lebih kurang 5 jam untuk sampai ke destinasi dan  selamat tiba pada jam 8.00 pagi. Pelbagai aktiviti menarik telah disusun oleh eksekutif pengisian sepanjang program di Dumyat untuk semua peserta. Program jaulah Dumyat ini diakhiri dengan sedikit ucapan penutup dari Ketua Hewi, Ustazah Nurizzah Sofea binti Ismail, dan penyampaian hadiah bagi pemenang dalam acara sukaneka yang telah diadakan di pantai gadidah..
Perjalanan ke Sinai pula mengambil masa hampir separuh hari dan terus menuju ke Kubu Israel melalui terowong Ahmad Hamdi dan kemudian menuju ke Uyun Musa. Banyak  tempat bersejarah yang dapat dilawati antaranya  Maqam Nabi Harun, Pancaran Lembu Samiri serta Wadi Arbain, sebuah lembah pertemuan 40 orang Nabi, dan beberapa lagi tempat-tempat bersejarah yang berdekatan.
Perjalanan  diteruskan ke Dahab. Pelbagai aktiviti dapat dilakukan di sini, antaranya bermain ‘snorkling’, menaiki ‘ATV’ dan  lain-lain. Aktiviti terakhir sebelum rombongan bertolak pulang ke Kaherah ialah menaiki “Glass boat” yang mana dapat melihat keindahan alam semula jadi di Teluk Aqabah.
Alhamdulillah, dengan izinNya perjalanan jaulah ini berjalan dengan lancar. Pihak pelaksana program Johorean Grand Gathering merakamkan jutaan terima kasih kepada para peserta yang menyertai jaulah pada kali ini. Semoga objektif, misi dan visi yang digariskan dapat tercapai dan mendapat keberkatan dan keredhaan daripada Allah S.W.T


                                                              "Together We Are An Ocean"


::Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan::
::Kebajikan dan Perpaduan::

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...