Tuesday, April 16, 2019

IJTIMA’ FIKRI MEMBENTUK GENERASI BERTHAQAFAH.


DISEDIAKAN OLEH: NADIAH BT MOHD KHAIRUDDIN (SETIAUSAHA IJTIMA’ FIKRI 2019)

RABAAH, 16 MAC 2019 – Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir telah menganjurkan sebuah program berthaqafah yang diberi nama Ijtima’ Fikri atau nama singkatannya IQ’19 yang berlangsung selama tiga hari pada 16, 17, 18 Mac 2019 di Dewan Kutub Sittah Asrama Pelajar Johor, Rabaah.

Program ini telah mendapat sambutan yang hangat daripada kalangan anak-anak Johor dan juga negeri lain. Penyertaan dianggarkan lebih daripada 100 orang pelajar. 

Majlis dimulai dengan bacaan Asmaul Husna kemudian nyanyian lagu Negeri Johor serta lagu rasmi BKPJM dan bacaan Al-Quran oleh Ustaz Ahmad Adib bin Khairul. Majlis diteruskan dengan ucapan Pengarah IQ’19, Ustaz Amirul Ashraf bin Sulaiman, ucapan Yang di-Pertua Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) 18/19, Ustaz Norhalim bin Lokman dan dirasmikan oleh Ustaz Adam bin Ibrahim selaku Pegawai Atase Negeri Johor. Majlis diserikan lagi dengan gimik perasmian IQ’19.

‘Generasi Muthaqqaful Fikri Membentuk Ulama’ Amilin’ menjadi tema program pada edisi kali ini. Sejajar dengan tema kali ini, BKPJM membawakan tajuk isu-isu semasa seperti isu vaksinisasi, ideologi dan sebagainya untuk para peserta agar dapat memahami isu yang sedang hangat diperkatakan ketika ini.

Tirai penutupan program IQ’19 disempurnakan dengan ucapan YDP BKPJM sesi 2018/2019, serta ucapan penutupan oleh Pengarah IQ’19. Seterusnya penyampaian hadiah bagi peserta IQ’19  terbaik ikhwah iaitu Ustaz Ahmad Farid bin Mohd Amli dan di sebelah akhawat iaitu Ustazah Nurfirzanah Izzati bt Redzuan. Program diakhiri dengan tayangan video, solat isyak secara berjemaah serta jamuan. Program tersebut berjalan dengan lancar.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...