Friday, September 15, 2017

BKPJM BERPERANAN SEBAGAI MEDAN ILMU DAN AMAL


KAHERAH, 6 September 2017 – 1 September  2017, Wisma Nusantara menjadi saksi kepada “Ibrah Dihayati, Ukhuwah Terpatri”. Pada siri sambutan aidiladha kali ini, BKPJM memaknakan ibadah korban dengan menganjurkan program SAIED 17 dengan kerjasama Kembara Ilmu al-Kazimie (KIKM) dan Pertubuhan Lepasan Mahasiswa Mesir Malaysia Cawangan Johor (ILMAM). Lebih 40 ekor kambing berjaya ditumbangkan pada hari pertama penyembelihan dan seekor unta diselesaikan pada hari kedua program.


Sepanjang 2 hari program berlangsung, teori dan praktikal sembelihan dapat dipelajari seiring ketika program sembelihan berlangsung. Di samping itu, peserta juga berpeluang untuk mempelajari teknik melapah dan menguruskan daging dengan betul. Anak-anak Johor yang hadir juga dihidangkan dengan hidangan sup tulang kambing dan unta usai daging selesai diuruskan. Program ini melibatkan hampir 100 tenaga mahasiswa dan mahasiswi Johor yang bermula seawal jam 7.00 pagi.


Program yang dilangsungkan ini adalah bagi menjayakan objektif program dalam menyemai rasa sanggup berkorban dan meneladani sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail AS. Mengeratkan ukhuwah islamiah dalam kalangan anak-anak Johor di Mesir. Melatih anak-anak Johor dalam ilmu kemasyarakatan. Seterusnya menjadikan (BKPJM) sebagai medan ilmu dan amal. -Wartawan BKPJM.

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...