Saturday, April 15, 2017

MESIR:BERLIAN DI SEBALIK DEBUAN


OLEH : AHMAD HELMI BIN SUBHAN
TIMBALAN YANG DIPERTUA(LAJNAH PERHUBUNGAN LUAR)BKPJM 2016/2017

Kota seribu menara, satu gambaran yang hanya dimiliki oleh Bumi Mesir.Sebuah negara yang didiami masyarakat arab. Ardul kinanah ini dikenali sebagai tempat tumpuan dunia daripada pelbagai sektor. Di samping tumpuan perlancongan, bumi ini juga telah menjadi tumpuan bagi seluruh dunia dari sektor keilmuan iaitu al-Azhar, sebuah institusi gergasi ilmu islam.
                     
Al-Azhar yang telah dimulai dengan sebuah masjid yang diimarahkan dengan majlis-majlis ilmu sekitar tahun 970 - 972 masihi dan kini telah berkembang kepada sebuah universiti. Pusat tumpuan ilmu ini telah melahirkan ramai tokoh ilmuwan yang telah bertebaran seluruh dunia bagi mencurahkan khidmat ilmunya demi masyarakat yang memerlukan.

Medan ilmu di bumi Mesir tidak hanya tertumpu di masjid dan universiti sahaja, malah ia turut berkembang ke seluruh negara. Mesir ini juga dikenali oleh masyarakat melayu dengan ringkasan “ 3J ”:Jami’ (Masjid), Jami’ah (Universiti) dan Jam’iyah (Persatuan).3J ini merupakan perkembangan yang berlaku hasil dari sektor keilmuan al-Azhar.

Pertama, Jami’ yang dikenali sebagai pusat-pusat talaqi dan pengajian di luar kuliah. Pengajian-pengajian talaqi ini seringkali dibudayakan oleh masyarakat-masyarakat Malaysia di Mesir. Pengajian yang wujud daripada ulama’ Mesir yang giat mengajar di masjid-masjid, rumah, perpustakaan dan sebagainya. Ilmu yang diberikan merupakan ilmu-ilmu yang menjadi rujukan disekeliling kita, dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara.

Kedua, Jami’ah pula merupakan institusi pengajian yang wajib bagi setiap penuntut di Mesir. Tidak hanya pengajian islam malah pengajian sains kesihatan juga turut ditawarkan di pusat ilmu dunia ini. Pengajian di Jami’ah ini lebih menumpukan tentang perkara-perkara yang berkait rapat dengan ilmu-ilmu asas bagi seorang mahasiswa. Bermulalah daripada pengajian turathi sehingga pengajian kontemporari dapat diperoleh daripada tokoh-tokoh ilmuwan al-Azhar.

Ketiga, Jam’iyah juga tidak boleh ditinggalkan oleh masyarakat Malaysia di Mesir. Hal ini kerana Jam’iyah merupakan satu medan bagi seorang penuntut ilmu untuk mempraktikkan segala ilmu yang diperoleh dari Jami’ dan Jami’ah. Jam’iyah ini menyediakan ruang bagi seluruh mahasiswa yang berkebolehan untuk berkongsi apa-apa jua perkara dari bidang keagamaan dan juga profesional. Ilmu-ilmu kemahiran yang kita tidak peroleh dari Jami’ dan Jami’ah akan dapat kita peroleh dari Jam’iyah.

Untuk akhirnya, “ 3J ” ini tidak boleh digerakkan dengan hanya salah satu sahaja akan tetapi ia perlu digerakkan seiring. Ini kerana asas bagi sebuah ilmu itu adalah untuk diamalkan. Sufyan bin ‘Uyainah mengatakan : “Orang berilmu yang rosak (kerana tidak beramal dengan ilmunya) akan menyerupai orang Yahudi.” (Majmu’ al-Fatawa, 16/567).

Mesir, sebuah bumi yang penuh dengan debuan pasir akan tetapi di sebalik debuan pasir tersebut terselitnya berlian-berlian yang sangat bernilai untuk kita ambil dan itulah Jami’, Jami’ah dan Jam’iyah. Demikianlah “ 3J ” ini merupakan perkara yang perlu dititikberatkan oleh seluruh mahasiswa. Wallahu‘alam.

" KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN "
" MEMBENTUK GENERASI MITHALI "

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...