Monday, February 27, 2017

SINAI-JAUH PERJALANAN LUAS PEMANDANGAN



OLEH : SITI MARIAM BINTI ABU
SETIAUSAHA WINTER VACATION LE TOUR DE SINAI

RABU,8 FEB 2017-Perjalanan rehlah peserta Le Tour De Sinai dimulakan dengan merentasi Terowong Ahmad Hamdi membelah Terusan Suez yang memisahkan antara Benua Asia dan Afrika.Nama terowong itu diambil bersempena dengan nama salah seorang para suyuhada yang telah terkorban ketika perang Mesir dan Israel yang lalu.

Destinasi pertama rehlah ialah melawat Kubu Israel atau Kubu Berlief, Kubu tersebut dahulunya merupakan tempat kem kawalan tentera Israel yang menempatkan meriam-meriam untuk menyerang Terusan Suez bagi menguasai minyak di sana. Sehingga sekarang Israel masih ingin menguasai sumber minyak di sana sehinggakan pernah mengorek bagi mendapatkan minyak tetapi dengan kuasa Allah yang keluar ialah air panas. Kini kem tersebut telah berjaya ditawan oleh tentera Mesir darpada strategi perang yang diilhamkan oleh Syeikh Al-Azhar ketika itu Dr.Abdul Halim Mahmud dengan menggunakan meriam air.

Seterusnya para peserta bertolak menuju ke Uyun Musa. Di sana para peserta melawat kawasan telaga 12 yang menjadi sumber air kepada 12 kaum Nabi Musa selepas lari melepasi laut merah yang terbelah bagi menyelamatkan diri dari Firaun dan bala tenteranya.Sebelum tiba di St.Catherine,bagi membuat persiapan mendaki Gunung Sinai para peserta terlebih dahulu dibawa ke kawasan sekitarnya.Kawasan terletaknya tempat-tempat bersejarah.Antaranya ialah makam Nabi Harun, Nabi Salleh dan  patung Lembu Samiri.
Destinasi terakhir Rehlah pada kali ini ialah Dahab.Disana,para peserta berpeluang untuk melepaskan lelah mendaki gunung Sinai dan menikmati keindahan pantai serta melakukan aktiviti-aktiviti menarik seperti menunggang ATV,berkuda,berbasikal dan menaiki glass boat.

“Pengalaman yang sangat mengujakan.Diharapkan BKPJM dapat menganjurkan Rehlah ke Sinai lagi di masa akan datang”.Begitulah respon salah seorang peserta apabila ditanya mengenai pengalaman sepanjang Rehlah berlangsung.Semua peserta selamat tiba di Kahrah pada jam 1.40 pagi 11 Februari.-Wartawan BKPJM-

“ KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN “
“ MEMBENTUK GENERASI MITHALI “

No comments:

Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...