Wednesday, November 30, 2016

Jahiliyah Moden Abad Ke 21

Unit Pengetahuan Dan Bimbingan BKPJM mengambil cakna isu dengan mengikuti perkembangan isu semasa terutamanya yang berkaitan dengan keadaan umat Islam pada akhir zaman ini di mana keadaannya begitu membimbangkan.
Di hadapan musuh-musuh Islam, umat Islam terus mengalami kekalahan penindasan dan kezaliman. Tambahan pula, keadaan umat Islam sendiri saling berselisih dan berpecah belah. Punca utama lemahnya kaum muslimin pada saat ini adalah kerana mereka telah dihiasi dengan sifat jahiliyah moden.
Sila muat turun (pdf) dan ikuti bacaan selanjutnya :
https://drive.google.com/file/d/0B9tXoNYKMY8YM2RDTG1KTzJWYzg/view

Friday, November 25, 2016

FEMINISME:RACUN PEMIKIRAN YANG KIAN MENULAR DI KALANGAN WANITA



DISEDIAKAN OLEH :NURHASLINDA BINTI GAZALI
MANTAN KETUA HEWI BKPJM 2013/2014

              Feminisme berasal dari bahasa Latin, femina yang bererti perempuan. Dalam kamus bahasa Inggeris feminism adalah kata benda dan diertikan sebagai sebuah doktrin atau gerakan yang menganjurkan persamaan hak antara lelaki dan perempuan di bidang sosial, politik dan ekonomi.

              Doktrin feminisme yang menular di kalangan wanita yang menginginkan kebebasan dan kesamarataan hak lelaki dan perempuan baik dari sudut memimpin, pembahagian harta pusaka, berpakaian, hak cerai lelaki terhadap prempuan dan lain-lain sebagai contoh golongan Sister In Islam(SIS) yang sangat lantang dalam memperjuangkan kebebasan hak wanita sedangkan agama Islam telah menjelaskan hak kebebasan wanita sejak dahulu lagi.

PERSAMAAN LELAKI DAN PEREMPUAN DALAM ISLAM

Allah berfirman :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً
“Wahai manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), dan Allah menciptakan pasangan (Hawa) dari dirinya, dan dari keduanya Allah mengembangkan lelali dan perempuan yang banyak”
(Surah An-Nisa : 1)

               Allah menegaskan bahawasanya lelaki dan perempuan berasal dari jenis yang sama dan Allah membiakkan keturunannya baik lelaki mahupun perempuan. Kesamaan lain antara lelaki dan perempuan dari sudut taklifan dalam melaksanakan hukum, yang mana balasannya adalah di akhirat kelak.Allah s.w.t  berfirman :

مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ
“Sesiapa yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat maka ia tidak dibalas melainkan dengan kejahatan yang sebanding dengannya, dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh dari lelaki atau perempuan sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga, mereka beroleh rezeki di dalam Syurga itu dengan tidak di hitung.”
(Surah al-Ghafir : 40)

Allah menyeru kepada semua adalah sama iaitu bertaqwa kepada Allah, kewajipan solat, puasa, zakat,  haji, berbuat amal soleh, mencegah kemungkaran dan sebagainya.

 PERBEZAAN LELAKI DAN PEREMPUAN DALAM ISLAM

Allah berfirman :
لَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ
“Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah Maryam : ‘Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan(sedang yang aku harapkan ialah anak lelaki), dan Allah mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu, dan memang tidak sama anak lelaki dengan perempuan.”
(Surah Ali-Imran : 36)

              Dalam hal aurat , Islam mewajibkan perempuan menutup aurat kecuali muka dan tapak tangan, berbeza aurat lelaki hanya pusat hingga ke lutut. Perbezaan yang lainnya adalah khatib, imam solat Jumaat, qadhi adalah lelaki sedangkan perempuan tidak diwajibkan. Terdapat pula hukum khusus bagi perempuan seperti hukum tentang haidh,tempoh ‘iddah, kehamilan, penyusuan dan sebagainya.

              Dari sudut kepimpinan keluarga, Islam memandang  perempuan bukan hanya sebagai pelayan bagi suami malah, sebagai pelengkap bagi suami dalam urusan rumah tangga dan juga saling mencurahkan kasih sayang antara satu sama lain. Menurut pandangan Islam, perempuan adalah makhluk yang mulia dan terhormat, yang memiliki hak dan ketetapan yang telah di syariatkan Allah SWT.

ISLAM AGAMA YANG SEMPURNA

Firman Allah s.w.t:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
“Pada hari ini telah Aku sempurnakan untukmu agamamu, dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku, dan telah Aku redhai Islam sebagai agama bagimu”
(Surah Al-Maidah : 3)

Jika dilihat dengan lebih teliti  wanita juga merupakan salah seorang yang mempunyai kepentingan yang begitu kuat dalam mengurus hal berkaitan rumah tangga.Wanita juga merupakan sosok yang sangat berperanan dalam mendidik, mengurus, merawat zuriatnya iaitu bakal generasi penerus Islam seharusnya mengetahui taktik bagaimana Barat dalam usaha memperdaya umat Islam melalui berbagai taktik serangan pemikiran yang licik.Wanita yang telah diracuni oleh pemikiran Barat akan memiliki impak yang besar bagi anak anaknya dan sudah tentu anak yang diasuhnya memiliki pemikiran yang tidak jauh dari ibunya yang merupakan guru utama mereka, mereka mendidik anaknya pada jalan yang salah dan tidak sesuai dengan aturan Islam, yang akan memandang Islam adalah sesuatu yang menurut mereka tidak sesuai dengan peredaran zaman dan berkiblat kepada Barat yang moden, apakah generasi Islam yang demikian yang kita inginkan ? Begitulah salah satu strategi barat untuk melemahkan kekuatan Islam melalui generasi Islam. Padahal generasi Islam memiliki peranan penting dalam memegang tongkat kemajuan dari generasi sebelumnya, jika generasi baru tersebut sudah ditanamkan oleh racun yang begitu bahaya semenjak dari kecil maka akan memiliki implikasi yang begitu dahsyat dalam peradaban umat Islam.

            Oleh itu,jelaslah bahawa agama selain dari agama Islam tidak di terima Allah apatah lagi ideologi -ideologi songsang yang dibawa oleh Barat. Seseorang muslim wajib berpegang teguh pada aqidah Islam dan meyakini setiap perintah dan larangan-Nya. Senario umat Islam hari ini sangat menyedihkan, mereka mengaku Islam tetapi tidak mengamalkan cara hidup Islam bahkan mempertikai setiap hukum hakam yang telah di tetapkan syara’.Wa Allahu A’lam

             


Monday, November 21, 2016

[ KAJIAN ILMIAH ] Mudharabah: Pelaburan Menurut Islam


1) Pendahuluan

Allah menciptakan manusia sebagai makhluk yang saling memerlukan antara satu dengan yang lainnya. Seseorang yang memiliki modal dan harta memerlukan pengusaha untuk mengembangkan modalnya. Seseorang yang memiliki kemahiran pula memerlukan modal untuk menjalankan perniagaan. Kerjasama antara kedua pihak tersebut menghasilkan satu aktiviti ekonomi yang dipanggil pelaburan. Islam sebagai cara hidup yang syumul turut membincangkan berkaitan aktiviti-aktiviti ekonomi seharian manusia seperti jual beli, pinjaman, hutang, gadaian, pelaburan, mahupun syarikat. Perniagaan perkongsian antara pelabur dan pengusaha dibincangkan dalam Islam sebagai Al-Qiradh atau Al-Mudharabah.

2) Ta’rif
- Dari segi bahasa:
Mudharabah ( )المضاربة berasal dari kata adh-dharbu fil ardhi )الضاب ارب ( , iaitu berjalan di muka bumi. Amalan ini dinamakan sedemikian kerana pada kebiasaannya perniagaan akan membabitkan perjalanan jauh untuk memperolehi barangan, memasarkan, mengaut keuntungan dan sebagainya.
Mudharabah disebut juga qiraadh ( القاابا ), berasal dari kata al–qardhu ( القااب ) yang bererti al-qath’u القطاا (sepotong), kerana pemilik modal ‘memotong’ sebahagian dari hartanya untuk diperdagangkan dan ‘memotong’ keuntungan untuk diberikan kepada pengusaha.
- Dari segi istilah:
Menurut istilah fiqh pula, Mudharabah ialah akad perjanjian (usaha sama) antara kedua belah pihak, salah satu dari keduanya memberi modal kepada yang lain supaya diusahakan dan diniagakan, keuntungannya pula dibahagikan antara keduanya sesuai dengan ketentuan yang disepakati.
Mudharabah: Pelaburan Menurut Islam

3) Kesahihan Menurut Syara’
Mudharabah hukumnya harus dan dibenarkan oleh syara’
Sebuah hadis diriwayatkan oleh Abdullah Bin Abbas r.a. daripada bapanya, Al- Abbas bin Abdul Mutalib r.a.:
Apabila dia menyerahkan harta untuk pelaburan, dia akan meletakkan syarat kepada sahabatnya iaitu dia tidak boleh membawa barangan ini melalui laut atau melalui lembah dan tidak menggunakan harta ini untuk membeli haiwan yang mempunyai “hati yang lembab” (masih hidup). Jika dia melakukannya juga, dia perlu menggantinya. Syarat ini telah disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. dan baginda membenarkannya.
Nabi s.a.w. bersabda bermaksud:
Ada tiga perkara yang diberkati iaitu jual beli secara hutang, muqaradhah (mudharabah) dan mencampurkan gandum dan barli untuk kegunaan rumah bukan untuk dijual.
Para sahabat juga diriwayatkan pernah melakukan perniagaan ke atas harta yang akan diserahkan kepada Khalifah Umar r.a.. Saidina Umar menetapkan perniagaan dan keuntungan daripadanya sebagai qiradh atau mudharabah.
Kaedah Fiqh pula menyebutkan semua bentuk muamalah boleh dilakukan kecuali ada dalil yang mengharamkannya.

4) Rukun Mudharabah

a. Lafaz (sighah)
Penawaran dan persetujuan dengan kata-kata yang menunjukkan persetujuan untuk mewujudkan kontrak dan perkongsian.
Contoh ijab: “saya melabur pada anda”, “ saya serahkan urusan pada anda”, “ambillah wang ini dan niagakanlah. Keuntungan yang diperolehi akan dibahagi dua sesama kita”.
Contoh qabul: “saya terima” atau “saya setuju”.
Lafaz ini pula mestilah terus berkuatkuasa. Ia tidak sah jika tertakluk kepada sesuatu syarat. Contohnya pemodal memberitahu “jika Ramadhan tiba, saya laburkan harta saya kepada anda”.
Persetujuan juga mestilah berturutan dengan penawaran.
Mudharabah: Pelaburan Menurut Islam

b. Pihak yang berakad
Iaitu pelabur dan pengusaha. Kedua-duanya mestilah mempunyai kelayakan sebagai wakil dan pewakil. Pelabur sebagai pewakil manakala pengusaha sebagai wakil. Jika salah satu pihak tidak dibenarkan menguruskan harta kerana kebodohan ( safih iaitu tidak bijak menguruskan harta), kontrak tersebut tidak sah. Demikian juga jika pengusaha seorang buta. Akan tetapi, akad masih sah jika pelabur seorang buta kerana orang buta dibenarkan mewakilkan harta pada orang lain.

c. Modal
Tertakluk pada syarat-syarat berikut:
i. Mestilah berbentuk matawang seperti dirham atau matawang yang digunakan hari ini. Tidak boleh berbentuk barangan perniagaan.
ii. Mestilah dalam jumlah tertentu. Pelaburan tidak boleh melibatkan suatu jumlah yang tidak tepat.
iii. Mestilah dalam bentuk tunai. Pelaburan tidak sah jika membabitkan harta yang berada dalam tanggungan seseorang seperti hutang.
iv. Modal mesti diserahkan kepada pengusaha sepenuhnya. Hanya pengusaha yang berhak menggunakannya dalam perniagaan.

5) Syarat-syarat Mudharabah
a. Kebebasan menjalankan urusan tanpa tertakluk kepada syarat tertentu.
- Pelaburan mestilah bersifat terbuka. Tidak sah pelaburan jika pelabur menetapkan pengusaha perlu membeli barangan tertentu seperti sejadah atau barangan jenis tertentu daripada orang tertentu atau berurusan dengan orang tertentu sahaja.
Contoh: Pelabur menetapkan supaya pengusaha perlu membeli gandum milik Zaid atau hanya boleh membeli dan menjual kepada Amru atau perlu membeli barangan dari kampung tertentu. Maka pelaburan ketika ini tidak sah.
- Pelaburan mestilah tidak terikat dengan tempoh tertentu.
Sekiranya satu tempoh yang tidak dapat memenuhi tujuan pelaburan ditetapkan, iaitu apabila pembelian, penjualan dan pemasaran tidak dapat dilaksanakan serta untung tidak dapat diperolehi, maka pelaburan ketika itu tidak sah.
Sekiranya tempoh yang ditetapkan mencukupi untuk menjalankan pembelian dan selepas tempoh tersebut tamat pengusaha dilarang menjalankan pembelian lain tetapi dibenarkan menjalankan penjualan untuk mendapatkan keuntungan, pelaburan tersebut sah.
Mudharabah: Pelaburan Menurut Islam

b. Keuntungan hanya dikongsi antara pelabur dan pengusaha.
- Sekiranya keuntungan hanya dibayar kepada satu pihak sahaja maka kontrak tersebut tidak sah.
- Sekiranya disyaratkan keuntungan diserahkan sepenuhnya kepada pengusaha, kontrak tersebut tidak sah dan seluruh keuntungan menjadi milik pelabur. Pengusaha berhak mendapatkan upah yang sepadan dengan kerja.
- Jika disyaratkan keuntungan diserahkan sepenuhnya pada pelabur, kontrak ini juga tidak sah. Dalam keadaan ini, pengusaha tidak berhak memperolehi sebarang hasil kerana kerja yang dilakukan adalah secara sukarela.
- Keuntungan setiap pihak mestilah ditetapkan pada kadar tertentu. Contohnya 25 peratus, 50 peratus, dan sebagainya.
- Kontrak tidak sah sekiranya keuntungan ditetapkan menurut jumlah tertentu contohnya keuntungan salah satu pihak ialah sebanyak RM1000 daripada keuntungan.
- Keuntungan hanya dibahagikan antara pelabur dan pengusaha sahaja tanpa orang ketiga kecuali jika orang ketiga itu juga bekerja dan menjadi pengusaha. Dalam hal ini, pelabur seolah-olah membuat kontrak dengan dua orang pengusaha atau lebih.

c. Pengusaha mestilah bebas menguruskan modal dan bekerja.
- Kontrak tidak sah sekiranya wujud syarat pelabur perlu bekerja bersama pengusaha
- Akan tetapi jika syarat tersebut tidak wujud, dan pelabur turut membantu pengusaha dalam sesetengah kerja, maka tindakan ini adalah dibenarkan.

6) Status Pengusaha
Pengusaha adalah pihak yang memegang amanah (yad amanah) terhadap modal dan barangan yang dibeli menggunakan modal tersebut. Bermakna dia tidak perlu membayar ganti rugi terhadap modal pelaburan yang musnah dalam pegangannya kecuali jika disengajakan oleh pengusaha atau disebabkan kecuaiannya.

7) Kerugian Ditanggung Oleh Pelabur
Oleh kerana pengusaha dianggap sebagai orang yang memegang amanah, segala kerugian ditanggung oleh pelabur sahaja. Pengusaha menanggung kerugian masa dan usaha. Kecuali jika kerugian disebabkan oleh pengusaha dan kecuaiannya, maka pengusaha perlu bertanggungjawab atas kerugian modal tersebut.
Mudharabah: Pelaburan Menurut Islam

8) Garis Panduan Pengusaha
i. Pengusaha tidak boleh membeli barangan untuk pelaburan melebihi modal dan keuntungan yang diperolehi.
ii. Pengusaha tidak harus membawa modal bersama dalam perjalanan tanpa izin pelabur. Jika pelabur menetapkan syarat jika ingin membawa modal bersama dalam perjalanan, pihak pengusaha perlulah mematuhinya.
iii. Pengusaha tidak boleh menjual secara hutang tanpa izin pelabur.
iv. Pengusaha tidak boleh melabur pada pengusaha lain menggunakan modal pelabur.
v. Pengusaha tidak boleh menggunakan modal pelaburan untuk kegunaan peribadi ketika menetap di tempat perniagaan.
Menurut Mazhab Hanafi, pengusaha berhak mengambil semua perbelanjaannya daripada modal ketika dalam perjalanan kerana dalam perjalanan tersebut, segala tindakannya tertumpu hanya untuk pelaburan.

9) Tanggungjawab Pengusaha
- Pengusaha bertanggungjawab melakukan semua kerja sendiri bagi kerja-kerja yang kebiasaannya dilakukan oleh ahli-ahli perniagaan secara sendiri.
Sekiranya pengusaha mengupah orang untuk melakukan kerja yang kebiasaanya perlu dilakukan sendiri, upah tersebut perlu dibayar daripada wangnya sendiri bukan dari wang pelaburan.
- Manakala bagi kerja yang kebiasaannya tidak perlu dilakukan sendiri, pengusaha boleh mengupah orang untuk melakukannya menggunakan wang pelaburan. Walaubagaimanapun sekiranya pengusaha melakukannya secara sukarela dia tidak boleh mengambil upah kerana tindakannya seperti mengupah diri sendiri dan ini tidak dibenarkan.
10) Bilakah Pengusaha Memperolehi Keuntungannya?
Pengusaha berhak mengambil bahagian keuntungan setelah semua modal dan keuntungan selepas perniagaan diperolehi. Pelabur dan pengusaha akan membahagikan keuntungan selepas modal pelaburan diasingkan.
Mudharabah: Pelaburan Menurut Islam

11) Penamatan Kontrak Mudharabah
i. Pembatalan.
Kontrak mudharabah ialah kontrak yang tidak lazim (jaiz). Oleh itu, kedua-dua pihak berhak membatalkannya pada bila-bila masa, sama ada sebelum digunakan oleh pengusaha atau selepasnya, dan sama ada pihak kedua hadir atau tidak hadir, setuju ataupun tidak setuju.
ii. Kematian salah satu pihak.
Syarat sah kontrak ialah kelayakan melantik wakil. Sekiranya salah satu pihak meninggal dunia, kelayakan ini terbatal. Walaubagaimanapun, sekiranya pelabur meninggal dunia, pengusaha berhak menjual barangan yang ada bersamanya untuk mendapatkan semula modal. Sekiranya pengusaha meninggal dunia, waris pengusaha tidak boleh menjalankan pelaburan sekiranya tidak mendapat izin daripada pelabur.
iii. Salah satu pihak gila atau pengsan.
Dalam keadaan ini, pengusaha akan menguruskan modal jika pelabur menghidap gila atau pengsan. Sementara penjaga(wali) pengusaha akan menguruskan modal dengan izin pelabur jika pengusaha menghidap gila atau pengsan.
iv. Kemusnahan modal pelaburan.
Dengan kemusnahan modal pelaburan, kontrak tersebut tidak membawa apa-apa makna lagi. Walau bagaimanapun, pengusaha akan tetap mendapat bahagiannya jika kemusnahan tersebut disebabkan oleh pelabur. Pelabur juga berhak menuntut kembali modal sekiranya kemusnahan disengajakan oleh pengusaha.

12) Penutup
Kerjasama Mudharabah sangat digalakkan dalam Islam bagi menyuburkan sifat bantu membantu dan saling melengkapi sesama saudara. Harta dan kepakaran masing-masing dapat digunakan bagi manfaat bersama yang seterusnya menjana ekonomi umat Islam. Islam juga tidak menghalang sesuatu perniagaan itu asalkan mengikut garis panduan syariah serta mengamalkan prinsip-prinsip yang mulia dan jauh daripada penipuan dan kezaliman.

Disediakan Oleh : Unit Ekonomi BKPJM Sesi 2016/2017

Tuesday, November 15, 2016

DARI BKPJM UNTUK BKPJM:UCAPTAMA KETUA HEWI BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR 2016/2017


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
ان الحمد لله نحمده و نستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشدا اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله..أما بعد

Yang dimuliakan saudara pengerusi majlis, yang dihormati Yang diPertua Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir Ustaz Muhammad Arif bin Hamzah. Yang berusaha ,Ustaz Ahmad Helmi bin Subhan selaku pengarah program. Yang dikasihi sahabat pimpinan AJKT & HEWI BKPJM 2016/2017  serta hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah sekalian.

Selaut kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi diatas segala nikmat yang dikurniakan. Selawat dan salam ke atas junjungan nabi Muhammad SAW ,ahli keluarga baginda serta para sahabat RA yang setia berkorban dalam menyokong risalah perjuangan Islam.

Alhamdulillah HEWI BKPJM pada sesi ini meneruskan lagi pentadbiran dengan membawa tema baru iaitu MEMBENTUK GENERASI MITHALI bagi mempertingkatkan pencapaian demi pencapaian kearah yang lebih cemerlang.
Sidang hadirin sekalian,

 Hari ini, Keberadaan kita dibumi  Anbia bukan hanya selaku mahasiswa yang menuntut ilmu sahaja tetapi sebagai seorang khalifah yang akan menyebarkan dan mempraktikkan ilmu di sini dan di Malaysia nanti. Oleh itu, menjadi tanggungjawab kepada kita untuk mempersiapkan diri untuk menjadi generasi yang berilmu, berkemahiran dan berketerampilan. 

Bertemakan MEMBENTUK GENERASI MITHALI besarlah harapan diperingkat HEWI  menginginkan agar satu gelombang transformasi yang menitik beratkan kefahaman Islam, kesatuan ukhuwwah dan kemahiran gerak kerja daripada pelbagai sudut dapat dijayakan dan direalisasikan  bersama-sama dalam lapangan kerja di dalam BKPJM secara umumnya.

Di bawah tema HEWI BKPJM terdapat 3 subtopik :
1) Menerapkan kefahaman dan keilmuan Islam.
2) Mengukuhkan ukhuwwah islamiah dan kesatuan di antara mahasiswi.
3) Meningkatkan kualiti gerak kerja dan kemahiran mahasiswi.

Hadirin yang dirahmati sekalian,untuk subtopik yang pertama:

1) MENERAPKAN KEFAHAMAN DAN KEILMUAN ISLAM

Dr.Yusof Qardhawi didalam kitabnya واجب الشباب المسلم اليوم  telah mengariskan kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh setiap individu muslim ialah memahami islam dengan pemahaman yang sebenar. Sabda Rasulullah S.A.W  :

"طلب العلم فريضة على كل مسلم"
menuntut ilmu adalah diwajibkan ke atas setiap individu muslim.

Oleh itu, memahami islam dengan kefahaman yang sebenar, mengamalkannya serta menyeru kearahnya adalah menjadi satu kewajipan kepada kita. Penghayatan ilmu yang sebenar haruslah disemai dalam diri mahasiswi islam bagi mencerna minda supaya benar-benar memahami konteks islam serta kewajipan sebagai seorang muslim.

Dewasa kini, dunia melihat umat islam dipengaruhi oleh pelbagai bentuk serangan pemikiran daripada segenap sudut kehidupan. Maka dalam menongkah arus serangan pemikiran yang mengalir deras ini, usaha ke arah menerapkan kefahaman dan keilmuan islam yang sebenar dikalangan mahasiswi terutamanya adalah sangat wajar digiatkan.

          Pendokong-pendokong fahaman ideologi songsang seperti  sekularisme, pluralisme, kapitalisme dan sebagainya yang terus menyusur laju dalam menyampaikan dakyah mereka perlu disekat dengan cara menerapkan kefahaman Islam yang benar. Hal ini sangat penting demi menjaga  assolah manhaj Islam yang telah dibawa daripada zaman rasulullah S.A.W, para sahabat dan para salafussoleh sehinggalah hari ini.

Tanggungjawab di dalam memahami Islam itu tidaklah hanya terpundak  pada golongan pemuda sahaja. Bahkan, wanita juga turut mempunyai tangungjawab yang sama. Seperti mana yang telah disebutkan didalam surah An Nahl ayat 97, maksudnya
 
Sesiapa yang beramal soleh, daripada lelaki atau perempuan, sedang ia beriman , maka sesungguhnya kami akan hidupkan dia dengan kehidupan yang baik, dan sesungguhnya kami akan membalas mereka  dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan.

Justeru itu HEWI BKPJM memandang serius terhadap perkara ini kerana kefahaman islam yang sebenar merupakan perkara tuntutan dalam sebuah persatuan .
 Antaranya dengan menerapkan kefahaman dan keilmuan islam dalam kehidupan mahasiswi dan menjana kelangsungan generasi pelapis dalam setiap lapangan bagi membuahkan kefahaman.

Bagi merealisasikan subtopik tersebut HEWI BKPJM progresif dalam menyusun beberapa medan antaranya dengan menubuhkan Madrasah Saidatina Nafisah sebagai medan akademik pemikiran, forum isu semasa ,pembentangan kertas kerja serta meneruskan lagi program berkala seperti memperanankan muzakarah berkelompok sebagai agen penerang dan pemberi fahaman yang benar, menganjurkan kelas tutorial dan diskusi kitab-kitab terpilih .

Sahabat yang dirahmati ALLAH, untuk subtopik yang kedua:

2) MENGUKUHKAN UKHUWWAH ISLAMIAH DAN KESATUAN DI ANTARA MAHASISWI

    Kesatuan adalah tonggak kekuatan sebuah organisasi dan ia dapat direalisasikan melalui senergi ukhuwah yang padu dan utuh. Firman Allah SWT ada menyebut didalam ayatnya yang bermaksud :

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah SWT dan janganlah kamu berpecah-belah. Dan ingatlah nikmat yang Allah kurniakan kepada kamu ketika kamu bermusuhan, maka Allah menyatukan hati-hati kamu dan jadilah kamu dengan nikmatnya bersaudara.

 Definisi kesatuan melalui ukhuwah yang dikarang di dalam kitab risalah taalim ialah merupakan satu ikatan hati dan jiwa yang dapat ditautkan dengan akidah Islamiah.

Sahabat seakidah sekalian,
BKPJM telah lama bertapak selama empat dekad, ini bermakna keberadaaan BKPJM ini adalah hasil daripada keutuhan ukhuwah sahabat seakidah dari dahulu hingga kini. Bahkan BKPJM masih lagi terus utuh dengan adanya sokongan daripada ahli tidak kira daripada pengajian islam mahupun sains kesihatan.

Keutuhan dalam kesatuan amat dititik beratkan malahan  Syed Mustafa Masyhur juga berkata didalam kitab karangannya kekuatan yang utama adalah kekuatan dalam kesatuan

Justeru itu, semua pihak perlu memainkan peranan penting dan bertindak dengan kreatif dalam mempelbagaikan dan memperkasakan ukhuwwah sesama mahasiswi. Oleh itu, HEWI BKPJM telah menyusun aktiviiti-aktiviti yang berkonsepkan ukhuwah seperti PERMATA , Ijtima Siswi, Katibah, ziarah ahli luar muhafazah dan riadah fatayat serta jaulah bagi mempelbagaikan medan dalam berinteraksi dan berkomunikasi sesama kita.

Hati yang diikat dengan ukhuwah mampu melahirkan rasa kasih dan sayang sesama kita seterusnya melahirkan gagasan generasi yang memberi pengorbanan yang lebih tinggi dan akan membuahkan kesatuan hati, fikrah dan amal sesama kita.
Dan ingatlah ukhuwah merupakan saudara bagi keimanan dan perpecahan adalah saudara bagi kekufuran.

     Sidang hadirin yang dihormati untuk subtopik yang terakhir adalah:

3) MENINGKATKAN KUALITI GERAK KERJA DAN KEMAHIRAN MAHASISWI

       Keunggulan mahasiswi Islam bukan hanya dinilai dari perspektif kecemerlangan akademik semata-mata malah penekanan kepada kualiti gerak kerja dan kemahiran perlu di ambil perhatian. Era globalisasi kini menuntut mahasiswi islam untuk mempertingkatkan kualiti gerak kerja dan kemahiran agar kredebiliti ini tidak dipandang enteng dan sepi oleh sesetengah golongan.

Justeru itu HEWI BKPJM telah mengambil inisiatif bagi memanfaatkan kedua-dua elemen penting ini ke dalam gelanggang mahasiswi untuk bergerak aktif.
 Sabda nabi muhammad SAW :

من اراد الدنيا فعليه بالعلم ومن اراد الأخرة فعليه بالعلم...
“Barang siapa yang mengkehendaki dunia maka keatasnya dengan ilmu dan siapa yang mengkehendaki akhirat keatasnya juga dengan ilmu…”.

Sebagai seorang muslim menjadi tuntutan kepada kita untuk meningkatkan produktiviti gerak kerja dari semasa ke semasa. Oleh itu, BKPJM secara optimis akan mengadakan himpunan aktivis secara berkala dan pemerkasaan Pusat Sumber Tenaga ( PESAT ) untuk kali ini. Tambahan lagi, ilmu kemahiran merupakan nilai tambah kepada mahasiswi Islam sebagai bekalan sebelum terjun ke medan masyarakat.

Sehubungan dengan itu, HEWI BKPJM sangat optimis dalam menggerakan program yang berbentuk kemahiran seperti bengkel PA Sistem, bengkel penulisan, bengkel percussion dan sebagainya. Dan membentuk kelab dibawah unit-unit yang berkaitan seperti kelab nasyid, kelab silat, kelab khat dan sebagainya untuk melahirkan mahasiswi yang mahir dan berkualiti dalam bidang tersebut. 

Akhir kata Membentuk Generasi Mithali.
BKPJM Keluarga Kita

Sekian terima kasih.

أقول قولي هذا وأستغفر الله لي ولكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

DARI BKPJM UNTUK BKPJM:UCAPTAMA YANG DI-PERTUA BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR 2016/2017


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ  *الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ *
Maksudnya : (40.) Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: "Tuhan kami ialah Allah". dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan Sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamanya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa;
(41.) Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.
(Al-Haj 22 : 40-41)

الحمد الله الذي أنزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا والصلاة والسلام على رسول الله المبعوث رحمة للعالمين وعلى آله وأصحابه ومن سار على نهجه إلى يوم الدين وبعد. قال رب اشرح لي صدري ويسرلي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي.
Yang berbahagia saudara pengerusi majlis.
Yang berusaha Saudara Ahmad Helmi Bin Subahan, Timbalan Yang di-Pertua BKPJM merangkap Pengarah Program Dari BKPJM Untuk BKPJM 2016.
Yang dihormati Saudari Nur Fathin Binti Md Zailani, Ketua HEWI BKPJM sesi 2016/2017.
Yang dihormati barisan Kepimpinan AJKT dan AJK HEWI BKPJM 2016/2017.
Yang berusaha Jawatankuasa pelaksana program Dari BKPJM Untuk BKPJM 2016.
Yang dikasihi para pencinta, aktivis serta semua ahli BKPJM yang dirahmati Allah SWT.
Juga tidak dilupakan kepada seluruh anak-anak Johor yang berada di Mesir sekalian.

Alhamdulillahi Rabbil A'lamin, puji dan syukur diucapkan kepada Allah SWT yang sentiasa mengurniakan nikmat Iman dan Islam kepada kita semua. Selawat dan salam dipanjatkan kepada junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. serta seluruh ahli keluarga baginda dan sahabat-sahabat baginda yang meneruskan dakwah Islam ke seluruh alam sehingga dakwah Islam itu sampai kemanisannya kepada kita pada hari ini selaku penuntut Al-Quran dan hadis baginda S.A.W. di bumi Mesir yang penuh dengan barakah ini.

Alhamdulillah, dengan limpah kurniaNya juga telah 46 tahun BKPJM bertapak di Mesir. BKPJM yang pada asalnya dinamakan Tabung Derma Pelajar Islam Johor (TDPIJ), sejak dahulu lagi menjadi satu-satunya wadah untuk anak-anak Johor di Mesir bersatu. TDPIJ yang berperanan untuk mengumpul derma untuk kebajikan pelajar di samping mengadakan hubungan dengan Kerajaan Negeri Johor Darul Takzim, Majlis Agama Islam Negeri Johor dan pihak-pihak berwajib yang lain. Dengan meningkatnya bilangan pelajar dan timbulnya pelbagai masalah, maka pada 12 November 1982 Tabung Derma Pelajar Islam Johor (TDPIJ) telah dibubarkan dan digantikan dengan nama Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir (BKPJM) hinggalah hari ini. Dan kelmarin merupakan hari ulang tahun BKPJM. Selamat Ulang Tahun ke-46 BKPJM!

Seiring usianya, BKPJM semakin utuh membantu menguruskan segala aspek keperluan anak-anak Johor di Mesir baik dari aspek kesatuan, kebajikan, pendidikan, dan sebagainya. Dalam meniti usianya ini, BKPJM mengharungi ujian, fitnah, tohmahan, dan pelbagai ancaman lain yang dilemparkan semuanya ingin merosakkan kesatuan atas dasar Islam yang dibawa. Tambahan lagi, terdapat banyak cubaan untuk memecahkan kesatuan BKPJM dengan anak-anak Malaysia yang lain dengan pelbagai cara yang dilihat kotor dan tidak selari dengan landasan Islam. Namun begitu segala puji bagi Allah, BKPJM terus mampu bertahan mendepani cabaran dan terus relevan menjadi wadah kesatuan anak-anak Johor di Mesir. Firman Allah S.W.T di dalam surah ali Imran ayat 103 :

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ *

Maksudnya : “ dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama islam), dan janganlah kamu bercerai-cerai. Dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyyah dahulu), lalu Allah menyatukan diantara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara ”
Baginda S.A.W juga bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang berbunyi :

عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : ( مَثَلُ المؤمنين في تَوَادِّهم وتراحُمهم وتعاونهم، مثلُ الجسد، إِذا اشتكى منه عضو، تَدَاعَى له سائرُ الجسد بالسَّهَرِ والحُمِّى) أخرجه البخاري ومسلم عن النعمان بن بشير.

Ertinya : “Perumpamaan orang-orang mukmin dalam berkasih sayang bagaikan satu tubuh, apabila satu anggota badan merintih kesakitan maka sekujur badan akan merasakan panas dan demam”. (HR. Bukhari dan Muslim yang diriwayatkan daripada Nu’man bin Basyir).

Maka, dalil-dalil ini jelas menunjukkan bahawa kesatuan adalah perkara yang dituntut dalam agama. Dan BKPJM terus komited dalam menjalankan agenda kesatuan dan perpaduan demi memenuhi tuntutan agama Islam.

Saudara dan saudari yang dirahmati Allah,

            Cogan kata “KEBAJIKAN DAN PERPADUAN” telah menjadi satu gagasan dan matlamat utama di dalam pentadbiran BKPJM. Sehingga hari ini, di dalam setiap aktiviti dan program yang dilaksanakan oleh BKPJM, “kebajikan dan perpaduan” semestinya diletakkan antara objektif penting yang akan digariskan untuk membentuk ukhuwah dan perpaduan di kalangan anak-anak Johor di Mesir. Penting untuk diketahui bahawa BKPJM telah mempelopori aktiviti kebajikan sejak sekian lama, bahkan bukan sedikit sumbangan dan baktinya kepada anak-anak Johor yang berada di Mesir ini. Skop kebajikan yang dicurahkan BKPJM kepada ahlinya bukan hanya berbentuk kewangan semata-mata. Akan tetapi BKPJM juga memberikan kebajikan dari aspek thaqafah, kecemerlangan akademik, kesihatan dan lain-lain lagi.

            Sehingga hari ini, BKPJM berbekalkan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai dasarnya terus konsisten dalam membawa segala matlamat dan tujuan penubuhan BKPJM. Antara tujuan penubuhannya adalah berusaha untuk mengeratkan hubungan ukhuwah Islamiah di antara ahlinya dan seluruh anak-anak Johor di Mesir. Membuat dan meningkatkan kemajuan dalam pelbagai bidang untuk kepentingan BKPJM dan seluruh ahlinya. Menyalurkan kebajikan kepada seluruh ahli dan anak-anak Johor di Mesir. Antara tujuan lain penubuhan BKPJM juga adalah untuk menjalinkan hubungan dengan Kerajaan Negeri Johor Darul Takzim dan pihak-pihak tertentu selagi tidak melanggar dasar dan tujuan penubuhan BKPJM.
Hadirin hadirat yang dirahmati Allah S.W.T sekalian,

Islam merupakan agama yang sangat menitiberatkan ikatan ukhuwah persaudaraan sesama muslim. Konsep ukhuwah ini telahpun diajar oleh baginda Rasulullah S.A.W melalui sirah baginda dalam mempersaudarakan dan menyatupadukan kaum Muhajirin dan Ansar. Konsep persaudaraan yang telah ditunjuk oleh Baginda S.A.W ini jelas memberi maksud kepada kita semua akan betapa pentingnya kehidupan berjamaah atau hidup secara berkumpulan, kerana hidup secara berjamaahlah yang akan menjadi sumber kekuatan bagi sesuatu kaum.

Sebagaimana yang telah disebutkan diatas, BKPJM bagi sesi kepimpinan 2016/2017 telah meletakkan tema pembawaan “KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN” sebagai VISI yang perlu dicapai bagi pentadbiran sesi ini. Tema ini perlu sama-sama kita jayakan demi kesatuan yang kita cintai ini. Kerana dengan kebersamaanlah yang akan mengukuhkan kesatuan. Dengan kesatuanlah kekuatan akan terbina. Oleh itu, kukuhkanlah kesatuan, nescaya akan terbinanya kekuatan. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh!

            Bagi mencapai visi “KEBERSAMAAN MENGUKUH KESATUAN” ini, BKPJM telah meletakkan sebanyak 5 subtopik tema pembawaan sebagai misi utama untuk dilaksanakan oleh semua ahli BKPJM. 5 misi tersebut ialah :
1.    Mengukuhkan ukhuwah di kalangan anak-anak Johor di Mesir.
2.    Mempertahankan Hak BKPJM dan Hak anak-anak Johor di Mesir.
3.    Memperkasa Penjanaan Ekonomi BKPJM.
4.    Memperluas Jaringan Hubungan Luar BKPJM.
5.    Memperkemas PESAT BKPJM.

Huraian bagi 5 misi tersebut adalah seperti berikut :

1.    Mengukuhkan ukhuwah di kalangan anak-anak Johor di Mesir.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ *

Maksudnya : Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).

Selaku insan yang bernama muslim, maka telahpun menjadi tanggungjawab fardhu ain dalam diri kita terhadap tuntutan Allah S.W.T. ini. Konsep ukhuwah dalam setiap gerak kerja yang dimaksudkan disini adalah sikap saling bantu membantu dalam apa saja gerak kerja, sama ada ianya berbentuk amal jami’e mahupun amal ijtima’e. Bagi menyemai rasa kebersamaan, perkara ini adalah perkara yang sangat penting yang perlu diletakkan dalam diri setiap individu islam. Kerana kewujudannya akan membenamkan sikap ego, sombong dan sikap pentingkan diri sendiri. Demikian itu, mengukuhkan ukhuwah di kalangan anak-anak Johor menjadi misi utama dalam menjayakan visi kesatuan BKPJM.

Program-program berbentuk rutin mingguan akan diteruskan sebagai nadi ukhuwah anak-anak Johor di Mesir seperti yasinan mingguan, sukan mingguan dan pastinya muzakarah berkelompok mingguan. Pada sesi ini juga BKPJM akan berusaha untuk mendengar sebarang permasalahan, idea bahkan kritikan secara langsung kepada BKPJM melalui majlis sehari bersama BKPJM seperti program DBUB yang sedang kita langsungkan pada hari ini. BKPJM juga mensasarkan penyertaan yang lebih meluas dalam program-program mega BKPJM seperti Hari Sukan Johor dan sambutan hari raya Aidilfitri kepada seluruh anak-anak Johor yang berada di setiap muhafazah di Mesir.

Sabda baginda S.A.W yang bermaksud :
“Permudahkanlah jangan engkau susahkan dan berikanlah kabar gembira dan jangan beri kabar yang berdukacita”.

            BKPJM seawal penubuhannya hinggalah ke hari ini, sangat menitiberatkan agenda kebajikan bagi anak-anak Johor di Mesir dalam apa jua keadaan. Pelbagai gerak kerja telah dijalankan dan Insyaallah akan terus dijalankan demi memastikan kebajikan anak-anak johor di mesir ini terjamin. Namun begitu, BKPJM juga sangat menggalakkan ahli-ahlinya untuk sama-sama mengambil cakna akan kebajikan rakan seperjuangan mereka yang lain, dengan cara mengambil tahu akan masalah yang dialami dan memaklumkan masalah tersebut kepada pimpinan BKPJM untuk diambil tindakan susulan. Dan di sini juga BKPJM sangat mengharapkan kepada semua ahli, untuk tidak berasa malu dan segan untuk meminta bantuan dalam apa jua masalah yang dialami kerana insya Allah selagimana BKPJM ini wujud maka selagi itulah agenda kebajikan ini akan terus dilaksanakan. Melalui medan inilah natijah bagi misi ukhuwah yang diletakkan dapat dicapai bersama.

Hadirin dan hadirat sekalian,
2.    Mempertahankan Hak BKPJM dan Hak anak-anak Johor di Mesir.

            Sedia maklum, pada tanggal 18 Januari 2016 BKPJM telah kehilangan pejabat rasminya di Asrama Pelajar Johor (APJ) Hayyu Thamin. Pejabat yang telah beroperasi selama 34 tahun ini hilang peranannya sebagai pusat pentadbiran BKPJM dalam menjayakan dasar dan tujuannya, hasil daripada tindakan pihak yang dengki akan kesatuan ini. Bahkan tindakan memecah masuk dan mengeluarkan aset BKPJM secara paksa adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab dan tidak professional. Oleh itu, bagi menjayakan usul Mesyuarat Agung Tahunan BKPJM kali ke-34 yang lalu BKPJM akan terus berusaha untuk mendapatkan kembali hak pusat pentadbiran BKPJM di APJ Hayyu Thamin. Tidak ketinggalan hak kedai al-Jauhar di Asrama Pelajar Johor Rabaah dan hak peruntukan program tahunan kepada pelajar akan turut diperjuangkan.

            Sinonim dengan nama persatuan kebajikan dalam memainkan peranan untuk menyalurkan sumbangan dan kebajikan kepada ahli-ahlinya, BKPJM juga akan terus memperjuangkan hak anak-anak Johor yang tertindas seperti penafian hak zakat dan hak penempatan di Asrama Pelajar Johor dalam menjamin hak kebajikan keselamatan dan ketenteraman hidup di Mesir ini. Oleh yang demikian dengan agenda kebajikan yang menjadi teras dalam BKPJM secara tak langsung akan menunjukkan peranan BKPJM dalam menyelesaikan permasalahan-permasalahan yang sering menimpa anak-anak Johor di Mesir.

            BKPJM pada sesi ini juga suka untuk mencadangkan dan menggesa kepada pihak-pihak berwajib untuk mengambil berat akan hal ehwal kebajikan dan keselamatan anak-anak Johor di Mesir. BKPJM mencadangkan agar proses pembaharuan visa bagi anak-anak Johor di Mesir dapat dipermudah melalui pemusatan proses tersebut di Pejabat Atase Pendidikan Negeri itu sendiri.

Sidang Pendengar yang dirahmati Allah sekalian,

3.    Memperkasa Penjanaan Ekonomi BKPJM.

            Islam amat menganjurkan perniagaan dalam mencari rezeki. Bahkan termaktub di dalam sirah Nabi Muhammad SAW yang mana Baginda seawal umur remajanya telah mula menceburkan diri dalam bidang muamalat dan perniagaan. Perniagaan juga merupakan antara sunnah yang telah diajarkan oleh Baginda kepada kita selaku ummatnya. Saban tahun BKPJM bergerak dengan sumber ekonomi yang dijana sendiri oleh BKPJM. Ekonomi yang baik menjadi sumber utama dalam menggerakkan agenda kebajikan kepada semua ahli BKPJM dan anak-anak Johor di Mesir ini. Dalam melicinkan gerak kerja BKPJM, misi memperkasa penjanaan ekonomi menjadi matlamat yang penting dalam mencapai kelancaran bagi memberi kebajikan kepada semua ahli. Selain dengan pendapatan tetap BKPJM melalui kutipan yuran ahli dan kemasukan daripada lajnah ekonomi BKPJM, BKPJM juga bergerak dalam mendapatkan sumbangan luar sama ada daripada Malaysia mahupun Mesir.

            Selain itu, terdapat aktiviti yang disusun khusus bagi menjana ekonomi dan melatih ahli BKPJM dalam berniaga seperti penganjuran program bazaria. Seperti yang kita maklum juga, setiap pertubuhan mempunyai tanda atau produk pengeluaran tersendiri bagi memperkenalkan sesebuah pertubuhan tersebut dan sekaligus dapat menjana kemasukan ekonomi pertubuhan tersebut. Sebagai contoh dalam beberapa sesi yang lepas BKPJM telahpun berjaya mengeluarkan produk T-Shirt BKPJM dalam mempromosi BKPJM kepada seluruh anak-anak Johor di Mesir secara khususnya dan masyarakat di Malaysia secara amnya. Dengan adanya sebuah sistem ekonomi yang mapan ini, BKPJM dilihat akan terus mendapat sokongan dan kepercayaan ahli dalam menjana ekonomi demi kebajikan anak-anak Johor di Mesir. Oleh itu, dalam pembawaan pada kali ini BKPJM cenderung untuk berusaha menjana ekonomi BKPJM sebagai sumber kemasukan dan mencari dana dari luar bagi melancarkan segala gerak kerja dan program yang dijalankan oleh BKPJM.
           
            Bertepatan dengan itu, antara usaha-usaha yang akan dijalankan adalah seperti memperkasakan projek ekonomi, operasi kedai al-Jauhar sementara, menganjurkan program bazar dan lain-lain lagi. Pada sesi ini juga BKPJM akan memperkenalkan sistem mudhorobah kepada ahli yang berminat dan mensasarkan pendapatan sebanyak LE1000 sebulan. Sebagaimana yang telah dimaklumkan melalui carta organisasi BKPJM, pada sesi ini Unit Ekonomi BKPJM dijadikan sebagai satu unit bagi merealisasikan misi pemerkasaan ekonomi ini.

Sahabat-sahabatku sekalian,

4.    Memperluas Jaringan Hubungan Luar BKPJM.

            Setelah sekian lama, BKPJM telah menjalinkan hubungan rasmi dengan banyak pihak bagi menlancarkan segala gerak kerja di bawah unit-unit yang terdapat dalam BKPJM demi menjaga kebajikan anak-anak Johor di Mesir ini selaras dengan cogan kata BKPJM iaitu Kebajikan dan Perpaduan. BKPJM merupakan wadah kesatuan anak-anak Johor di Mesir yang menjadi penghubung perantaraan di antara anak Johor dan agensi-agensi kerajaan mahupun bukan kerajaan di Malaysia seperti Kerajaan Negeri Johor Darul Takzim, Majlis Agama Islam Negeri Johor, Yayasan Pelajar Johor, NGO-NGO kebajikan seperti PAPISMA, Muslim-Care dan banyak lagi.

            Disamping itu juga, pengukuhan hubungan luar yang diadakan oleh BKPJM diharapkan dapat memberi manfaat dan melicinkan gerak kerja setiap unit agar lebih memberi kesan kepada anak-anak Johor. Antara teknikal yang disusun oleh BKPJM ialah membina hubungan yang lebih kukuh bersama Pejabat Pegawai Atase Pendidikan Negeri Johor Mesir, Pegawai Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) di Mesir, Kerajaan Negeri Johor Darul Takzim, Majlis Agama Islam Negeri Johor dan agensi-agensi kerajaan yang lain. Terus mengukuhkan hubungan dengan seluruh Badan Kebajikan Anak Negeri di Mesir seperti yang telah disepakati di dalam persidangan khas PMRAM 2014. Menjalinkan hubungan dengan agensi-agensi bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan-pertubuhan yang diiktiraf oleh BKPJM. Untuk makluman seluruh ahli BKPJM, pada sesi ini BKPJM akan menjalinkan hubungan secara rasmi dengan salah satu daripada PERUBATAN cawangan di samping hubungan taakhi dengan Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) dan Keluarga Pelajar Perlis (KPP) yang sedia terjalin.

Para aktivis dan pencinta BKPJM sekalian,

5.    Memperkemas PESAT BKPJM.

            Statistik dari Jabatan Statistik Negara menunjukkan kira-kira 40000 graduan dilaporkan menganggur sehingga November 2001. Antara faktor utama pengangguran graduan tersebut ialah kurang kemahiran berkomunikasi dalam pelbagai bahasa, kurang mahir dalam gerak kerja organisasi, dan tiada kemahiran insaniah atau ‘soft skill’ yang menjadi nilai tambah kepada graduan negara masa kini. BKPJM tidak mahu lulusan Mesir termasuk dalam golongan ini. Justeru itu, BKPJM akan memperkemas penggunaan sumber manusia melalui Pusat Sumber Tenaga (PESAT) dan menjadikan Jabatan Fasilitator (JATA) sebagai medium pencetak sumber tenaga BKPJM. BKPJM juga telah meletakkan beberapa perancangan dalam memastikan lulusan Mesir terlepas dari menjadi penganggur antaranya Himpunan Aktivis, kursus pengurusan Islam, Kursus Vokasional, Bengkel Ucapan Umum dan lain-lain lagi. Kursus dan bengkel yang akan dijalankan juga akan mengambil kira tentang keperluan ahli dan bukan terhadap kehendak semata-mata.

Begitu juga, BKPJM menyediakan peluang kepada ahli-ahlinya untuk menajamkan kemahiran masing-masing melalui gerak kerja BKPJM sebagai sebuah persatuan bersifat non-partisan. BKPJM hari ini perlu mengutamakan kualiti dalam setiap gerak kerja yang dijalankan. Gerak kerja BKPJM tidak boleh bersifat melepaskan batuk di tangga, kerana BKPJM merupakan wadah kesatuan anak-anak Johor di Mesir yang bertindak sebagai penyelesai masalah, pembantu, dan orang tengah dalam menyuarakan kehendak dan hak ahli kepada pihak terbabit. Justeru itu, BKPJM perlu menjalankan gerak kerja dengan sebaiknya dan menjadi pentadbir yang terbaik dalam mengendalikan urusan Ummat Islam khususnya urusan anak-anak Johor di Mesir. BKPJM juga akan mempertimbangkan pelantikan muslimat sebagai pengarah program sebagai usaha meningkatkan keterampilan mahasiswi di mata masyarakat.

Saudaraku yang dikasihi sekalian,

            Untuk akhirnya, kita perlu sedar bahawa lemahnya Umat Islam hari ini adalah disebabkan mereka dipecahbelahkan dan dibahagi-bahagikan mengikut sentimen kenegaraan yang melampau sehinggakan terlupa akan konsep persaudaraan Islam. Lihat sahaja bagaimana Ummat Islam sanggup berbunuhan semata-mata kerana perlawanan bola sepak seperti apa yang telah berlaku di antara negara Mesir dan Algeria beberapa tahun yang lalu. Persengketaan ini wujud kerana tiadanya kesedaran di kalangan ummat dan pemimpinnya untuk menerapkan konsep kesatuan dan ukhuwah Islamiah dalam diri masing-masing. Melihat realiti ini, BKPJM mengambil pendekatan menyatukan anak-anak Johor di Mesir melalui wadah BKPJM sebagai langkah pertama dalam memastikan Ummat Islam kembali bersatu demi masa depan Islam akan datang.

BKPJM pada hari ini tidak akan mampu untuk bergerak tanpa adanya ahli yang sanggup bekerja membantu kepimpinan BKPJM dalam mengemudi bahtera ini. Kepimpinan BKPJM memilih tema ini kerana tema ini dilihat selaras dengan keperluan semasa ahli secara umum. Oleh itu, saya MUHAMMAD ARIF BIN HAMZAH Yang di-Pertua BKPJM bagi sesi 2016/2017 beserta barisan kepimpinan AJKT dan AJK HEWI BKPJM sesi 2016/2017 menyeru kepada seluruh ahli dan anak-anak Johor di Mesir sekalian marilah bersama-sama kami dalam merealisasikan visi dan tema pembawaan BKPJM tahun ini.

“Kebersamaan Mengukuh Kesatuan!”

Sebagai penutup marilah kita sama-sama melaungkan tema program pada hari ini.
Setia Bersamamu ... BKPJM!
(Laung 3x)

Sekian, terima kasih.

ما أصابك من حسنة فمن الله وما أصابك من سيئة فمن نفسي. أقول قولي هذا وأستغفر الله العظيم لي ولكم وبالله التوفيق والهداية السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.


Post Terbaru

Asrama Pelajar Johor : Hak Kita, Jasa Mereka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Firman Allah S.W.T : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْ...